Ještě než dorazí nová verze GR Sport, připomeňte si příběh Toyoty Corolly – jednoho z nejznámějších vozů na světě, který je zároveň už 15 let tím nejprodávanějším. 

Letos v listopadu to bude přesně 54 let, co z výrobní linky sjela první Toyota Corolla. Byl to model stvořený pro každodenní život. Předurčený k úspěchu, jak ukazuje i sebevědomě zvolený název. Corolla je latinské označení pro korunu květu. Zvolili ho tehdy jako symbol naděje, že vůz bude na automobilovém trhu vzkvétat. A přesně to se také stalo. Během prvních tří let se Corolla stala nejprodávanějším vozem v Japonsku a její prodej se rychle rozšířil i do ostatních zemí světa.

Dnes už je to 15 let v kuse, co zaujímá první příčku žebříčku nejčastěji kupovaných automobilů. Od roku 1997 je pak nejlépe prodávaným autem v historii. Corollu si od jejího uvedení do současnosti zakoupilo už více než 50 milionů zákazníků.

Toyota Corolla: Příběh nejprodávanějšího vozu na světě | Toyota Life
Toyota Corolla z roku 1966

60. léta

První Toyota Corolla se v Japonsku představila v roce 1966. Nahradila tehdy malý model Toyota Publica. Nabízela se tehdy se dvěma různými karoseriemi – dvoudveřový nebo čtyřdveřový sedan, anebo kombi. Měla tehdy sotva litrový motor a výkon 60 koní, ale také na tu dobu nízkou spotřebu šest litrů na 100 kilometrů, což skutečně vyhovovalo zákazníkům, kteří hledali vůz pro běžné a časté používání. V roce 1968 se začaly Corolly exportovat do Spojených států s motorem 1,2 litru a došlo k prvnímu faceliftu. Začala tím tradice uvádění faceliftované verze zhruba po dvou letech výroby a další generace každé čtyři roky. Už v roce 1969 byla Corolla prvním japonským vozem, jehož celková výroba převýšila milion kusů.

70. léta

Druhá generace přišla o rok později, s většími rozměry i výkonnějšími motory. Novinkou byly motory o objemu 1,4 a 1,6 litru. Karoserie byla ještě navržena tak, aby maximálně vyhovovala japonskému vkusu. Jenže jak prodeje neustále stoupaly, začalo se to pomalu měnit. K dvou a čtyřdveřovému provedení přibyla varianta kupé a kombi. V roce 1973 prošla Corolla menším faceliftem a při uvedení její třetí generace už byla patrná orientace na evropský trh. Úspěch však slavila i v Americe, kde vrcholila palivová krize. Navzdory celosvětové recesi se koncem 70. let Toyota dostala na denní produkci přes 2300 kusů.

Toyota Corolla: Příběh nejprodávanějšího vozu na světě | Toyota Life
Toyota Corolla z roku 1974

80. léta

Čtvrtá generace představená v roce 1979 měla poprvé posilovač řízení, pátá generace z roku 1983 měla poprvé přední pohon. Za její doby Toyota ohlásila deset milionů prodaných kusů. Kromě sedanu byl k dostání i pětidveřový Liftback, třídveřový hatchback a dvoudveřové kupé s označením GT. To mělo pod kapotou šestnáctiventilový motor a výkon 124 koní. Antonín Charouz s ním jezdil závody cestovních vozů, a model GT-S se dokonce objevil ve slavné počítačové hře Need for Speed. Šestá generace se začíná více soustředit na luxusní vzezření a požitek z jízdy. Největší ikonou je bezpochyby Corolla Levin z poloviny 80. let. Dokladem je i to, že fanoušci dodnes tento vůz s láskou označují jako AE86, což je kódové označení podvozku používané Toyotou.

Toyota Corolla: Příběh nejprodávanějšího vozu na světě | Toyota Life
Toyota Corolla z roku 1983

90. léta

Roku 1992 se představuje zatím největší, ale také nejrychlejší a nejbezpečnější generace Corolly. Pokud jste dosud na autě vnímali ostré rysy pocházející z japonské kultury, osmá generace uvedená v roce 1997 je absolutně evropská. Na první pohled to prozradily její výrazně zaoblenější tvary. A funguje skvěle. Právě v tomto roce se Corolla stává nejprodávanějším autem na světě.

Toyota Corolla: Příběh nejprodávanějšího vozu na světě | Toyota Life
Toyota Corolla z roku 2000

Přelom tisíciletí

V roce 2000 přichází devátá generace, která si zachovává evropský styl, ale zároveň se vrací ke svým japonským kořenům. Příští dvě generace se v Evropě prodávaly pod názvem Auris. Důvodem bylo sladit modelovou řadu a jasně vytyčit variantu, která stála mezi malým Yarisem a větším Avensisem. Desátá generace Corolly je tedy zároveň první generací Aurisu, který byl v nabídce ve verzích kombi a hatchback. Pouze sedan zůstal s označením Corolla, a to i v další generaci, která tu předchozí nahradila v roce 2013. Prostřednictvím Aurisu se do tohoto příběhu také poprvé dostává hybridní pohon.

Toyota Corolla: Příběh nejprodávanějšího vozu na světě | Toyota Life
Toyota Auris z roku 2015

Současnost

Corolla se v roce 2019 vrátila do Evropy se vší parádou, zatímco Auris skončil. Corolla proto dostala tři verze karoserie – kromě klasického Sedanu je tu Hatchback i Touring Sports. Vysloužila si nový design, který je odvážnější a modernější díky podvozkové architektuře TNGA, kterou světu poprvé představil výjimečný Prius. Linie jsou dravější i elegantnější zároveň, zpracování interiéru je kvalitnější, výbava ve své třídě je bohatší a vylepšený je také hybridní pohon, který slibuje svižnější, pohodlnější a přitom stejně šetrnou jízdu. Je totiž sice silnější, ale zároveň dokáže jet delší čas jen na elektřinu, čímž šetří palivo a snižuje množství emisí. Hybrid je navíc k dostání ve dvou variantách: úsporný, do města ideální motor 1,8, který slibuje spotřebu 4,3 litru na 100 kilometrů, a zcela nový, dynamický 2,0 Hybrid Dynamic Force.

V listopadu 2020 se navíc začne vyrábět další verze tohoto oblíbeného modelu – sportovní Corolla Sedan GR Sport. Jde o nový stupeň výbavy odkazující na sportovní tým Gazoo Racing.

Toyota Corolla: Příběh nejprodávanějšího vozu na světě | Toyota Life
Toyota Corolla GR Sport