Poslední tři roky se na trhu objevují vozy Toyota s označením GR odkazujícím na tovární tým Gazoo Racing, který startuje v mezinárodních rally a silničních závodech. Existuje už více než desítka modelů typu GR, které se však vzájemně zásadně liší. 

V lednu 2017 debutoval v Rally Monte Carlo Yaris WRC, o dva měsíce později pak Toyota oslavila návrat do Mistrovství světa v rally a v Ženevě předvedla nový ostrý hatchback Yaris GRMN. Značka zdůrazňovala, že sportovní Yaris vznikl pod dohledem odborníků z Gazoo Racing a že značná část testů a vývojových prací proběhla na náročném okruhu v Nürburgringu. GRMN proto znamená „Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring”.

Prodej Yarisu GRMN začal v červenci 2017, ale netrval dlouho, neboť Toyota omezila výrobu na 600 exemplářů. 400 z nich skončilo v Evropě. V září 2017 ale přišel Akio Toyoda, prezident Toyoty, s velmi dobrou zprávou: Yaris GRMN byla jen ochutnávka, Toyota se totiž rozhodla vytvořit celou sérii vozů s označením Gazoo Racing.

GR pyramida

Sérii GR tvoří modely s různým stupněm modifikace. Základní úroveň GR Sport má vylepšení umožňující lépe využít potenciálu vozu k dynamické jízdě a výbavu zvyšující pohodlí v kabině. Střední úroveň GR disponuje prvky sportovní výbavy, jako jsou sedačky, zavěšení a brzdy nebo doplňkové aerodynamické prvky či vyztužení karoserie, včetně mnohem silnějšího motoru. Nejvyšší úrovní jsou pak závodní vozy.

Nejnovější modely GR Supra a GR Yaris byly jako sportovní vozy od základu zkonstruované pod dohledem odborníků z Toyota Gazoo Racing. Na zrod GR Yarisu dohlížel Tommi Mäkinen, šéf týmu WRC Toyoty a jeden z hlavních tvůrců Yarisu WRC. GR Yaris totiž nevznikl pouze pro radost nejnáročnějších klientů Toyoty, ale představuje homologační základ pro Yaris WRC nové generace. Toyota dokonce deklaruje, že jej lze přihlásit do místních rally.

Corolla GR Sport

Nejnovější model první úrovně představuje Corolla GR Sport, jejíž výbava může obsahovat 17″ nebo 18″ hliníkové disky, sportovní sedačky, znak GR Sport na víku kufru i přizpůsobivé zavěšení s proměnlivou tuhostí AVS. Pohodlí při jízdě lze vylepšit vyhřívaným volantem, bezdrátovou nabíječkou na telefon, inteligentním klíčem, HUD projektorem na přední sklo, barevným displejem mezi budíky s trojrozměrným efektem a výdechy klimatizace ve druhé řadě sedadel. Mezi systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense druhé generace pak najdeme inteligentní systém automatického parkování, monitorování mrtvého úhlu a systém varování před pohybem za vozidlem.

Chcete vědět víc? Corolla sedan dostala ostřejší verzi GR Sport

Corolla GR Sport
Corolla GR Sport

GR Supra

V roce 2019 se na scénu vrátila legendární Supra. Toyota představila její pátou generaci a poprvé variantu GR. Nová GR Supra je koncipována jako sportovní vůz v té nejryzejší formě. Hlavní konstruktér Tetsuja Tada se držel klasické podoby s řadovým šestiválcem a pohonem zadních kol, přesně v duchu tradic modelu Supra a původního sportovního modelu 2000GT. Motor o zdvihovém objemu 3,0 litru nabízí výkon 340 koní. Aby se však tento sportovní model stal dostupnějším širší veřejnosti, rozhodla Toyota, že bude GR Supra k dostání také se čtyřválcovým motorem 2,0 litru. Tato verze je také o 100 kilogramů lehčí než silnější verze, což přispívá k lepší agilitě a ovladatelnosti vozu. V prodeji je už od března.

Mrkněte na video: GR Supra, stvořena pro závodníky i požitkáře

Součástí rodiny GR je také model GR Supra GT4, závodní vůz určený pro soukromé týmy. Vychází z verze GR Supra. Při jeho vývoji tým spojil síly se třemi technickými partnery. Pirelli se postaral o pneumatiky, Ravenol zajistil dodávky maziv, výfukové soustavy inovovala společnost Akrapovič. Svoji závodní premiéru si vůz odbyl při loňském závodu 24 hodin Nürburgringu.

GR Yaris

Jak si ve srovnání s tři roky starým ostrým hatchbackem Yaris GRMN vede nový GR Yaris? Ještě lépe. Tříválcový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l spojený se šestirychlostní manuální převodovkou dodává autu vyšší výkon (261 koní) i točivý moment (360 Nm) a umožňuje mu zrychlit na stovku za pouhých 5,2 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h. Černá střecha je vyrobena z uhlíkového vlákna a konstruktéři ji při dolaďování v aerodynamickém tunelu snížili o 91 mm.

Čtěte také: Ještě originálnější C-HR: Přijíždí varianta GR Sport

O tom, že GR Yaris nevznikl jen jako sportovní verze sériového Yarisu, nýbrž vůz konstruovaný jako sportovní už od samého počátku, svědčí jeho nestandardní platforma. Modulární architektura TNGA umožnila spojit předek platformy GA-B, na které vznikl Yaris, se zadní částí kompaktní desky GA-C, z níž vychází Corolla, Prius nebo C-HR. Díky tomu mohlo auto dostat pohon všech čtyř kol GR-FOUR, jehož konstrukce vznikla ve spolupráci s týmem Toyota Gazoo Racing World Rally Team, vedeným Tommim Mäkinenem, a na jejím dovybavení se dokonce podíleli jezdci WRC. V pohonu 4×4 byla použita velmi rychlá, elektronicky řízená spojka, která usnadňuje dosažení ideální přilnavosti. Leccos o tomto voze vypovídá i fakt, že GR Yaris vzniká na speciální produkční lince továrny Toyota Motomachi, kde se dříve vyráběl legendární supersport Lexus LFA.

GR Yaris
GR Yaris

Foto: Daniel Vojtěch, archiv TMC