Navzdory složité situaci způsobené koronavirovou pandemií dokázala Toyota loni jako jediná automobilka zvýšit meziroční prodeje, a to na 10 957 vozů. Celý trh přitom zaznamenal téměř devatenáctiprocentní pokles. Japonská značka se tak s pětiprocentním podílem posunula z 8. na 5. místo na trhu. Mezi osobními vozy se umístila dokonce na čtvrtém místě. Prosinec přitom zakončila na celkovém třetím místě.

K Toyotě loni zamířilo i více firemních zákazníků. Do firemních flotil směřovalo přes 63 procent prodaných vozů, což znamená sedmiprocentní nárůst oblíbenosti u firemních zákazníků oproti roku 2019. Podíl prodávaných osobních vozidel s hybridním pohonem přesáhl 40 procent. V segmentu užitkových vozů Toyota prodala 934 vozů, což je stejně jako loni. Trh se přitom celkově propadl o 16 procent. Modely Toyota Hilux a Proace Verso se staly jedničkami ve svém segmentu.

V roce 2016 přitom Toyotě patřilo 16. místo na českém trhu, rok poté skončila na 10. místě a v dalších letech se již probojovala do první desítky. Loni rok uzavírala na 8. místě. Silná modelová řada spolu s rostoucí oblibou hybridních vozů, nárůstem fleetových prodejů a v neposlední řadě úspěchem užitkových vozů ji tak vynesly až do letošní top 5.

„Umístění v top 5 celkově a čtvrté místo v osobních vozech je výsledkem dlouhodobé, stabilní a fungující strategie, kterou jsme zavedli v roce 2016. Posun ze 16. místa na pátou pozici potvrzuje stále větší oblibu našich produktů a služeb. Naše strategie je založena na kvalitních, spolehlivých a moderních produktech, výraznému náskoku v nízkoemisních pohonech, zákaznické spokojenosti a na úzké spolupráci s naší dealerskou sítí. Chci poděkovat všem stávajícím a novým zákazníkům za jejich důvěru, všem autorizovaným partnerům za skvělou reprezentaci značky a všem našim zaměstnancům za vynikající práci,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Nejsilnější prosinec v historii

Toyotě se mimořádně dařilo ve 4. čtvrtletí, kdy i navzdory listopadovému uzavření showroomů zvýšila meziročně počet registrací o 46 procent na 3410 vozů, zatímco celý trh o šest procent klesal. „Prosinec 2020 byl u nás z pohledu objednávek nejsilnější v historii. Počet objednaných vozů se proti stejnému měsíci 2019 zvýšil o 26 procent a přesáhl 1200 aut,“ dodává Peleška. Celý rok tak Toyota uzavřela s 10 729 objednávkami.

Nejprodávanějšími modely byly loni Toyota Corolla, Yaris a RAV4. Automobilka uvedla na český trh nový Yaris, závodní verzi GR Yaris, modernizované modely Land Cruiser a Hilux nebo novou kompaktní dodávku Proace City. V letošním roce plánuje nabídnout například nový Highlander, RAV4 v provedení plug-in hybrid, Yaris Cross nebo vodíkovou Mirai.

Foto: Daniel Vojtěch