Současná Toyota Corolla je už 12. generací nejprodávanějšího vozu světa a na pomyslném narozeninovém dortu by pro ni automobilka musela zapálit už 55 svíček. Za tu dobu si tento vůz koupilo už 50 milionů zákazníků po celém světě.

Když byla Corolla v roce 1966 uvedena na trh, nacházelo se Japonsko uprostřed rychlého ekonomického růstu. Tu dobu charakterizovaly tři nové posvátné poklady, které představovaly důležité reprezentativní komodity: barevná televize, auto a klimatizace. 

„Zatímco někteří jsou toho názoru, že Corolla se svezla na vlně motorizace, já si myslím pravý opak. Snažili jsme se aktivně pracovat tak, abychom vytvořili poptávku po modelu Corolla. Podle mě se nám to i podařilo,“ říká Eidži Toyoda, jeden z vedoucích pracovníků počátečního projektu Corolly. 

Podívejte se: Další detaily a fotky z historie Toyoty Corolly najdete zde

U některých přináší krásné vzpomínky na vlastnictví prvního vozidla, jiní ho považují za prvotřídní prémiové auto a symbol úspěchu. Už první generace představila například zakřivené přední sklo pro dosažení vysoké úrovně výkonu při vysokých rychlostech, motor s pěti ložisky, vzpěry MacPherson pro přední zavěšení, nebo zadní koncová světla v oranžové barvě.

Původ názvu Corolla pochází překvapivě z říše rostlin. Slovo „corolla“ označuje prstenec okvětních lístků kolem centrální části květu, který je považován za nejkrásnější část rostliny. A právě zde se dostává svět aut a flóry do vzájemné paralely. Název má evokovat stylizované, poutavé, kvalitní a kompaktní vozidlo.

Čtěte také: Corolla se loni znovu stala nejprodávanějším autem světa

Posuňme se nyní v čase k páté generaci, která přišla se změnou pohonu zadních kol na uspořádání s pohonem předních kol. Výrazně tím rozšířila vnitřní interiér. Výjimkou byla Corolla Levin, verze kupé, které si zachovalo pohon zadních kol. 

Přezdívalo se jí Hachi Roku (japonsky osmdesát šest) a disponovala nově vyvinutým motorem 1,6 litru DOHC typu 4A-G. Kromě čtyřdveřových sedanů se v nové nabídce karoserie objevil také praktický pětidveřový model, podobný mini-kombi. Toyota tento tvar označila za „liftback“.

Mohlo by vás zajímat: Corolla sedan dostala ostřejší verzi GR Sport

V listopadu roku 1973 vystoupala Corolla TE25 na nejvyšší stupeň. Ve Spojených státech vyhrála s motorem 2T-B Press-on-Regardless Rally. Nebyl to jediný závod, kde se nesmazatelně zapsala do historie. Ve vytrvalostním závodě v roce 2021 v Japonsku zvítězila Corolla, poháněná technologií vodíkových motorů. Tento 24hodinový Fuji Super TEC závod jel prezident společnosti Akio Toyoda jako „Morizo“, tedy sám řídil.

Corolla sehrála zásadní roli v motorismu po celém světě. Její vývoj začal konceptem tzv. 80 plusových bodů, což představovalo dosažení rovnováhy v kombinaci s vynikajícím výkonem. Výsledkem byla praktická výroba automobilu, který by dlouho vydržel. S více než padesátiletou historií není pochyb o tom, že se jí to podařilo. 

Foto: archiv, Jan Kasl