Toyota vyvinula systém řízení provozu svých autonomních elektrických vozidel e-Palette ve veřejné dopravě. Nasadí ho v připravovaném japonském městě budoucnosti Woven City. Po jeho otestování plánuje spolu s partnery komerční rozšíření v dalších regionech.

Systém řízení provozu vozidel e-Palette se skládá ze systému pro připojení autonomních aut a lidí. Toyota chce nabízet přepravu tam, kde je zrovna potřeba. Výsledkem má být zkrácení čekacích dob v dopravě a zvýšení bezpečnosti a pohodlí cestování.

V rámci systému je možné vysílat e-Palette v případě potřeby a v náležitém počtu. Provozní plány lze flexibilně měnit, přičemž vozidla se automaticky odesílají a vracejí podle potřeb v reálném čase. 

Čtěte také: Toyota chystá experiment. Stavba města budoucnosti začala

Když jsou do služby přidána další vozidla, jsou intervaly upraveny tak, aby byl zajištěn jejich rovnoměrný rozestup. Automaticky jsou také detekovány abnormality vozidla, a pokud k nim dojde, vozidla se automaticky vrátí do depa a místo nich vyjedou náhradní, čímž je zajištěna stabilita provozu. 

V případě nouze lze vozidla zastavit nebo znovu vrátit do provozu. Součástí systému je takzvaná vizuální správa, která umožňuje jedné osobě spravovat několik vozidel, což umožňuje nižší počet pracovníků obsluhy. 

Prezident Toyoty Akio Toyoda oznámil už v roce 2018 na veletrhu CES záměr přeměnit společnost Toyota na poskytovatele mobility. Symbolem této přeměny je právě autonomní elektromobil e-Palette s automatizovanými jízdními funkcemi. Poprvé by měl být nasazen v autobusové dopravě pro sportovce a personál v olympijských a paralympijských vesnicích na Olympijských hrách v Tokiu 2021.

Woven City, kde bude e-Palette běžně fungovat, je prototypem města pro testování a vývoj technologií, jako je automatizovaná jízda, mobilita jako služba, osobní mobilita, robotika, inteligentní domy a umělá inteligence. Provoz e-Palette v tomto reálném prostředí, kde žijí lidé, poskytne řadu poznatků, díky nimž bude možné platformu komerčně nasadit.