Na českých silnicích i díky vám jezdí čím dál více vozů Toyota. Je tedy jasné, že se zvyšuje i počet prohlídek vašich aut a počet náhradních dílů, které z centrálního skladu v severočeské Krupce odchází do vašeho servisu. Zveme vás do zákulisí, abyste se mohli podívat, jak to celé probíhá.

Celý proces cesty náhradního dílu začíná u dealera. Servisní technik přijme vůz na dílnu a zjistí, co je potřeba vyměnit. Pokud díl není v dealerství skladem, pošle objednávku do centrály Toyoty ke zpracování a objednaný díl je zaslán dealerovi z hlavního skladu v Krupce.

Veškerá agenda probíhá elektronicky, samotné díly jsou opatřeny čarovými kódy a jejich pohyb se sleduje prostřednictvím skenerů. Pracovníci skladu díly roztřídí do krabic podle jednotlivých dealerů a připraví k expedici do příslušného kamionu. U jednotlivých dealerů jsou pak roztříděny a přiděleny dle zakázek mechanikům.

Prodeje rostou o téměř 30 procent

Toyota v posledních letech výrazně roste a v prodejích na tuzemském trhu se propracovala už na 4. příčku. Během letošního prvního pololetí zvýšila prodej o 27 procent na rekordních 6 000 osobních a lehkých užitkových vozů. Díky tomu roste také počet dodávek dílů dealerům Toyoty z centrálního skladu v Krupce. V posledních třech letech se zvýšil o 30 procent. Sklad v současnosti vyřizuje přes 6000 objednávek denně, které zahrnují okolo 14 000 dílů. 

Sklad v Krupce o rozloze 12 000 m2 pokrývá náhradními díly všech 30 dealerů v Česku, ale i zhruba polovinu Německa a pětinu Polska. Počet zaměstnanců narostl za poslední tři roky o čtvrtinu na 45 lidí.„Nárůst poptávky po náhradních dílech souvisí jednak s růstem prodejů našich vozů, ale i s tím, že jich stále více míří do firemních flotil, kde mají vyšší nájezdy a tedy i větší spotřebu některých dílů,“ vysvětluje Vladan Rojíček, senior manažer poprodejního oddělení.

Sklad disponuje celkem 50 000 položkami dílů pro všechny modely od nejmenšího Ayga po terénní Land Cruiser nebo závodní GR Supru. Je přitom snaha množství položek snižovat podle jejich využitelnosti. Eliminují se tak díly, které dealerské servisy nevyžadují a zbytečně tak zabírají místo. Ze skladu vyjede každý den šest až osm kamionů s dodávkami náhradních dílů. Před třemi lety to přitom byly čtyři až šest kamionů za den. 

Foto: Lukáš Wagneter

Video: Yoda Production