Výhody vozů s hybridním pohonem už objevují i organizace veřejné správy. V hybridních Toyotách jezdí městská policie na několika místech v Česku. Šetří tak nejen životní prostředí, ale také náklady na provoz. A navíc si auta lze pořídit s pomocí dotací.

Pro vozy s hybridním pohonem se rozhodli strážníci v Chrudimi, Jaroměři, Vyškově, Roudnici nad Labem, v Českém Krumlově nebo Třebíči. Městská policie využívá služební auta zejména v městském provozu, kde je právě hybrid ideální volbou. V Jaroměři kvůli požadavku na pohon všech čtyř kol zvolili hybridní Toyotu RAV4. Průměrná spotřeba pohonných hmot díky tomu klesla z 10,5 na zhruba šest litrů. „Díky vysokému výkonu a pohonu 4×4 jsme schopni dojet na jakékoliv místo, kde je potřeba,“ pochvaluje si velitel městské policie Ondřej Mundl.

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Eko strážníci: Kde jezdí městská policie v hybridech? | Toyota Life
Eko strážníci: Kde jezdí městská policie v hybridech? | Toyota Life
Eko strážníci: Kde jezdí městská policie v hybridech? | Toyota Life
Eko strážníci: Kde jezdí městská policie v hybridech? | Toyota Life

 

Ve Vyškově padla volba na Corollu. Město, které má v současnosti pro potřeby policie čtyři auta, podle starosty Karla Jurky využilo dotaci 50 000 korun na vůz. Auto při nabitém akumulátoru využívá čistě elektromotor, který se sám dobíjí pomocí energie, která vzniká při brzdění motorem nebo jízdou z kopce. Jakmile výkon elektromotoru nestačí, dochází automaticky k přepnutí na benzinový pohon, při kterém se akumulátory znovu nabíjí. Vůz dokáže v městském provozu absolvovat 50 až 70 procent jízdy čistě na elektřinu, tedy bez emisí.

Spotřeba je poloviční

Chrudimští městští strážníci od letošního roku používají rovněž hybridní Corollu. „Chtěli jsme vozidlo s nižšími emisemi a také jsme mysleli na snížení provozních nákladů. Po několika měsících máme spotřebu 4,3 až 4,4 litru na 100 kilometrů. V porovnání s dosavadními vozidly jsme prakticky na polovině,“ říká vrchní strážník Lukáš Dvořák.

Eko strážníci: Kde jezdí městská policie v hybridech? | Toyota Life
Eko strážníci: Kde jezdí městská policie v hybridech? | Toyota Life
Eko strážníci: Kde jezdí městská policie v hybridech? | Toyota Life
Eko strážníci: Kde jezdí městská policie v hybridech? | Toyota Life
Eko strážníci: Kde jezdí městská policie v hybridech? | Toyota Life

Výhodou hybridů je vedle úspornosti a šetrnosti k životnímu prostředí jejich spolehlivost a také nezávislost na dobíjecí infrastruktuře. Hybrid je také konstrukčně jednodušší, má motor složený z méně dílů, čímž se snižuje pravděpodobnost, že se některý z nich porouchá. Pozitivem je také cena, která je na rozdíl od drahých elektromobilů a plug-in hybridů srovnatelná s vozy se spalovacím motorem.

Za přispění dotací

Obce, kraje, jejich příspěvkové organizace a další instituce mohou čerpat miliony korun na nákup vozidel s alternativními pohony. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce prostřednictvím aktuální výzvy rozdělit až 100 milionů korun. Na hybridy je možné čerpat příspěvek 50 000 korun na vůz. I to je důvod, proč hybridních vozů u městské policie stále přibývá.

Trh s vozy na alternativní pohon zažívá v poslední době nebývalý rozvoj. Roste počet modelů, a to i v cenově příznivějších hladinách. Jen za minulý rok se počet prodaných hybridních vozů zvýšil o 73 procent na 8346 vozů, zatímco celý tuzemský automobilový trh o čtyři procenta klesl. Hybridy tak tvořily 3,3 procenta všech nových vozů prodaných v ČR. Toyota prodává 40 procent aut právě v hybridní variantě.

V Berlíně na vodík

Berlínská policie jde ještě dál. Obohatila totiž svůj vozový park o dva modely Toyota Mirai, které jezdí na vodík, tedy zcela bez emisí. Vypouští jen vodní páru. Tankování trvá jen několik minut a jejich dojezd překračuje 500 kilometrů. Obě Toyoty Mirai každodenně hlídkují v berlínských ulicích. Ve městě a jeho okolí je nyní pět vodíkových čerpacích stanic, proto představuje velmi příznivé místo pro provoz automobilů tohoto typu.

Foto: Daniel Vrzal