Na úpatí japonské hory Fuji vznikne prototyp města, které bude sloužit jako příklad toho, jak bychom v budoucnosti měli žít úplně všichni.
Bude se jmenovat Woven City, v překladu propletené město. Na ploše necelého kilometru čtverečního ho vybuduje Toyota coby vzor dokonale propojeného ekosystému, poháněného vodíkovými palivovými články. „Vybudování kompletního města na zelené louce, dokonce i v takto malém měřítku, je jedinečnou příležitostí k rozvoji technologií budoucnosti, včetně digitálních operačních systémů pro infrastrukturu města. Díky vzájemnému propojení a komunikaci lidí, budov a vozidel prostřednictvím dat a senzorů budeme moci testovat technologii propojené umělé inteligence ve virtuálním i reálném prostředí a tím maximalizovat její potenciál,“ popisuje Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation.
Společnost nové doby
Město bude fungovat jako „obytná laboratoř“, takže opravdu bude mít reálně obyvatele, bydlet tu budou i samotní výzkumní pracovníci, kteří zde budou testovat a vyvíjet technologie z oblasti autonomních systémů, robotiky, osobní mobility, chytrých domácností a umělé inteligence v reálném prostředí. Toyota má v plánu osídlit Woven City zaměstnanci i s jejich rodinami, manželskými páry na odpočinku, maloobchodníky, hostujícími vědci i partnery z jiných firem. Pro začátek se počítá s dvěma tisíci lidí, přičemž toto číslo má narůstat s dalším rozvojem města.
Na přesném složení budoucího obyvatelstva Toyota ještě pracuje. Zve sem partnery z komerční i akademické sféry, jedná s vědci a výzkumníky z celého světa, aby se i se svými projekty rovněž zapojili do tohoto jedinečného inkubátoru, který však funguje jako reálné prostředí a jeho cílem je vytvořit lepší způsob života a zajistit mobilitu pro všechny.
Návrh Woven City svěřila Toyota dánskému architektovi Bjarkemu Ingelsovi, zakladateli a kreativnímu řediteli společnosti BIG. Tým jeho spolupracovníků v BIG se může pochlubit řadou prestižních projektů – od návrhu mrakodrapů v San Francisku a Vancouveru přes World Trade Center č. 2 v New Yorku až po novou centrálu firmy Google.
Minimální dopady na životní prostředí
Součástí generálního plánu města je například rozdělení dopravních komunikací do tří kategorií: pouze pro rychlejší vozidla, pro pomalejší prostředky osobní mobility v kombinaci s chodci a jen pro pěší korzování chodců podobně jako v parku. Všechny tři typy ulic jsou vzájemně protkány tak, aby tvořily organickou síť, která napomůže k rychlejšímu testování autonomních technologií. Dopravu přitom zajistí autonomní vozidla s nulovými emisemi. Přepravu a dodávky zboží napříč Toyota e-Palette, která poslouží i jako flexibilní mobilní prodejny.
Město je navrženo jako plně udržitelné, budovy jsou převážně ze dřeva kvůli minimálním dopadům na životní prostředí, výroba využije tradiční japonské truhlářské postupy v kombinaci s automatizovanými technologiemi. Střechy budou pokrývat fotovoltaické panely pro výrobu elektřiny ze slunečního záření; ta se bude využívat společně s energií vyrobenou pomocí vodíkových palivových článků. Toyota má v plánu začlenit do celého města i přírodní prvky, včetně přirozené vegetace a pěstování rostlin pomocí hydroponie. Pro setkávání členů komunity budou k dispozici parky v jednotlivých obvodech, velký centrální park pro odpočinek a rovněž centrální náměstí.
Obydlí budou vybavena nejmodernějšími asistenčními technologiemi na pomoc v každodenním životě. Domácnosti budou využívat prostředky umělé inteligence na bázi senzorů, které budou sledovat zdravotní stav obyvatel, plnit základní potřeby a přispívat ke zlepšení všedního života. Projekt bude příležitostí, jak bezpečně a přesvědčivě nasadit technologie konektivity v integrované a spolehlivé podobě. Výstavba města by měla začít na začátku roku 2021.
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼