Lidé se většinou dělí na dvě skupiny: Jedni jezdí se zapnutou klimatizací celoročně a nedají na ni dopustit, druzí ji pouští v podstatě jen v těch největších tropech, často proto, že ji vnímají jako něco, co škodí zdraví. Jedni i druzí klimatizaci často nepoužívají úplně správně.

Celoročně zapnutá?

Není pravda, že klimatizace je v autě od toho, aby byla pořád zapnutá. Vysušuje vzduch, což je fajn, když se potřebujete zbavit zamlžených oken, ale moc to neprospívá vašemu dýchacímu ústrojí, ale ani kůži, která pak může začít pálit a také rychleji stárne. Na druhou stranu, aby klimatizace dobře a dlouho fungovala, je potřeba ji pravidelně, alespoň na chvíli zapnout. V chladicím médiu, jež do klimatizace pravidelně doplňujete, je totiž rozpuštěno mazivo, které zajišťuje plynulý chod kompresoru klimatizace. Pokud byste tedy klimatizaci zapnuli po delší době, bude kompresor běžet na sucho, což může způsobit jeho zničení. Ideální je tedy klimatizaci bez ohledu na roční období zapnout alespoň jednou za dva týdny, třeba jen na deset minut.

Zvládne to sama?

Modernější vozy někdy mají možnost automatického nastavení klimatizace, což znamená, že si nastavíte požadovanou teplotu a systém se pak vypíná a zapíná sám podle toho, jak vyhodnotí okolní prostředí. Zároveň dobře pozná, kdy už dlouho nebyl zapnutý, respektive zajistí zmíněné promazání dříve, než by došlo k vysušení.

Kdy ano a kdy ne?

Všimli jste si, že v jižních zemích místní často jezdí se staženými okny, přestože v autě klimatizaci mají? Totiž když jedete jen na pár kilometrů, nebo jezdíte po cestě a často zastavujete, otevřená okna vyvětrají interiér mnohem účinněji. Pokud ale jedete delší trasu ve vyšší rychlosti, je klimatizace jasnou volbou. Nezapomeňte ji pak alespoň deset minut před tím, než zastavíte a vylezete ven ho horka, vypnout, ať je přechod mezi jednotlivými teplotami pomalejší. 

Rychlé zchlazení?

Když auto dlouho stojí na rozpáleném slunci a vy k němu zcela vyprahlí přijdete, je tím nejhorším, co můžete udělat, prostě nasednout, otočit klimatizaci na maximum, teplotu na minimum a vyrazit. Jednak je to velký a neefektivní nápor pro auto, a jednak pro vaše tělo. Mnohem šetrnější je auto nejprve vyvětrat, poté nastartovat, pustit klimatizaci na max, zase vylézt a počkat chvíli venku, aby se auto ochladilo, ale bez vás. S aplikací MyT u auta pak nemusíte čekat, protože si díky ní můžete u některých modelů klimatizaci pustit na dálku přes mobil.

Kolik stupňů?

V letních vedrech se to může zdát nemilosrdné, ale pokud si nechcete přivodit zánět dýchacích cest nebo bolesti hlavy či zad, měla by klimatizace vždy být zapnutá na teplotu, která je jen o pět stupňů nižší než ta venkovní. Pokud vám to přece jen nedá, snižujte postupně, a před zastavením naopak zase navyšujte. A ať už cestujete jakkoli a s jakoukoli teplotou, nezapomeňte do vozu občas pustit pořádnou dávku čerstvého vzduchu – jednak kvůli vlhkosti, ale třeba i proto, že suchý vzduch klimatizace docela rád uspává.

Vyšší spotřeba?

Je pravda, že při zapnuté klimatizaci má vůz skutečně vyšší spotřebu paliva. Ovšem v praxi to vychází na dvě, možná tři desetiny litru na sto kilometrů. Ty můžete vyvážit třeba tím, že pojedete o maličko pomaleji, pořídíte si vůz s alternativním pohonem a také si v autě nezapomeňte zapnout Eco Mode. 

Jak o ni pečovat?

Klimatizace si zaslouží vaši pozornost – občas potřebuje doplnit chladicí médium, o což si ale sama řekne. Důležitější proto je myslet na její pravidelné čištění. Například kompletní servis klimatizace zahrnuje kompletní vyčištění a dezinfekci celého systému, tedy výparníku, ventilačních a topných cest. Používá se při tom originální čistič klimatizací Toyota, který kompletně odstraňuje všechny bakterie a nečistoty. Výsledkem je ventilační systém zbavený škodlivých organismů a příjemná vůně. Při té příležitosti můžete ještě vyměnit kabinový filtr, což v interiéru zajistí dokonale čistý vzduch. Pylové a prachové filtry zachycují nečistoty ze vzduchu, včetně prachu, sazí, olova, sulfátů a částic výfukových zplodin. Pokud výměna filtru není pravidelná, snižuje se nejen jeho účinnost, ale také průtok vzduchu do interiéru, což zapříčiňuje zamlžování vnitřních stran skel vozidla. Ideální je filtr s aktivním uhlím, který absorbuje i část výfukových plynů, které způsobují podráždění nosní sliznice, a redukuje škodlivé látky a pachy uvnitř vozidla. Tuto péči svému autu dopřejte dvakrát ročně – na začátku léta, abyste systém zbavili všech jarních pylů, a pak před začátkem zimy, kdy bude plný prachu z dlouhých prázdninových cest.

Foto: Lukáš Wagneter