Toyota GR Supra se šestistupňovou inteligentní manuální převodovkou (iMT) už se brzy objeví v Evropě. Díky novému přírůstku bude Toyota všechny tři modely z GR rodiny na evropských trzích nabízet s manuální převodovkou a třemi pedály – standardně pro GR Yaris, a na přání u modelu GR Supra a GR86.
Je to posun i návrat k čistokrevným konstrukčním kvalitám modelu GR Supra zároveň. A rozhodně nejde jen o využití nějakého standardizovaného řešení. Nová převodovka byla i s novou spojkou vyvinuta speciálně tak, aby odpovídala charakteristikám výkonu a točivého momentu jednotky 3,0 litru pro Toyotu GR Supra.
Současně byla nově odladěna brzdová soustava a systém odpružení Toyoty GR Supra ve prospěch ještě lepších jízdních schopností, přičemž uvedené změny se aplikují v rámci celé modelové řady.
Video: Co byste měli vědět o Toyotě z Rychle a zběsile
GR Supra se od počátku nabízela s řadovým šestiválcem 3,0 litru o výkonu 340 koní (250 kW) v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou. O rok později doplnil tuto řadu motor 2,0 litru o výkonu 258 koní (190 kW), opět standardně s automatickou převodovkou.
Ačkoli na vůz a jeho schopnosti reagovala světová média i fanoušci pochvalnými ohlasy, nevyhnutelně visela ve vzduchu otázka, zda bude tento vůz k dispozici i s manuální převodovkou.
Jak vznikala nová manuální šestistupňová převodovka
Konstrukční tým upravil stávající skříň převodovky, hnací hřídel i ozubené soukolí a odstranil zbytné komponenty (jako například akustický paket) s cílem ještě více snížit hmotnost jednotky.
Srdcem nové převodovky je nově navržená spojka o větším průměru a se zesílenou talířovou pružinou. Nová komponenta s větší třecí plochou a silnější pružinou vykazuje prvotřídní dynamické schopnosti odpovídající vysokému točivému momentu jednotky.
Převodovka iMT používá inteligentní řídicí systém s novým softwarem, který klade důraz na sportovní jízdní schopnosti. Parametry pro řazení nahoru byly odladěny ve prospěch točivého momentu motoru v okamžiku sešlápnutí spojkového pedálu a jeho uvolnění, pro řazení dolů byl software odladěn ve prospěch konzistentních reakcí. Výchozí nastavení iMT je možné v režimu Sport na přání řidiče vypnout.
Převodový poměr se zkrátil ze 3,15 (GR Supra s automatem) na 3,46 s cílem zamezit pocitu pomalých reakcí při rozjezdu nebo slabšího pružného zrychlení. Výsledkem úprav jsou sportovní reakce a síla odpovídající schopnostem sportovního vozu.
Všechna provedení Toyoty GR Supra používají odladěnou soustavu odpružení, která optimalizuje jízdní schopnosti vozu s novou manuální převodovkou. Z použitých opatření jmenujme tužší vulkanizovanou pryž v pouzdrech předních i zadních stabilizátorů nebo nové odladění tlumičů. Jinak naladěny jsou i mechanické součásti elektrického posilovače řízení a funkční parametry celého systému.
Novou převodovkou to nekončí
Změny související se zástavbou manuální převodovky pro GR Supru se neomezují na samotné hnací ústrojí. Zvláštní pozornost byla věnována začlenění nového systému do kokpitu vozu.
Designéři nechtěli jen vyměnit jednu převodovku za jinou, ale zaměřili se na optimální umístění hlavice převodovky ve prospěch precizního a rychlého řazení i co nejlepší zpětné vazby.
Dosavadní konstrukce středového panelu neposkytovala dostatek místa mezi řadicí pákou a ovládacím panelem klimatizace. S ohledem na ergonomii bylo nutné přepracovat jednotku panelu a volič jízdních režimů. Po přepracování vznikl velkorysý prostor (42 mm) mezi hlavicí řadicí páky a panelem klimatizace.
Důležitou součástí pocitu těsného propojení s vozem je hmatová odezva řadicí páky a ovládací síla při řazení, a tak konstruktéři věnovali pozornost hmotnosti a tvaru hlavice voliče i kvalitě řazení stupňů. Toyota nakonec upravila sílu potřebnou k řazení zpátečky a rozhodla se pro těžší hlavici voliče (200 g) ve prospěch příjemnějšího efektu setrvačnosti při používání.
Optimalizací prošel i systém řízení trakce a brzdová soustava. S automatem je možné rozjíždět se s vozem do kopce na dvojku, stojí-li opačná kola na povrchu s odlišnou přilnavostí – například je-li vůz zaparkován na vozovce se zledovatělou krajnicí. Rozjezd je pak hladký, bez couvnutí nebo prokluzu kol. V případě manuální převodovky je nutné použít jedničku, kdy v okamžiku uvolnění spojkového pedálu hrozí vyšší riziko prokluzu kol. Konstruktéři proto odladili systém řízení trakce (TRC) tak, aby dosáhli podobně hladkého chodu jako v případě automatu. Proměna byla promyšlena i s ohledem na vysoký točivý moment Toyoty GR Supra, široká kola a pohon zadních kol.
Protože klíčovým atributem radosti za volantem je chování vozu při akceleraci ze zatáčky, bylo také důležité zaměřit se na řízení trakce s cílem dosáhnout ideální rovnováhy mezi agilitou a stabilitou na výjezdu ze zatáčky se sešlápnutým plynovým pedálem. Zásahy TRC byly zkalibrovány s ohledem na zachování stability – kdy vůz věrně sleduje zamýšlenou jízdní trajektorii vozidla – při zachování optimální hnací síly pro pocit jízdní dynamiky.
Nová funkce Hairpin+
Snaha nabídnout co nejvyšší potěšení za volantem Toyoty GR Supra v těch nejnáročnějších situacích se promítla i do uvedení funkce Hairpin+. Ta přináší větší volnost a atraktivní reakce zejména při zdolávání ostrých zatáček při jízdě do svahu (přes 5 %) na vozovkách s dobrou přilnavostí, například v evropských horách.
Vyšší míra „volného“ protáčení kol zvyšuje radost za volantem na těchto trasách, a tak Toyota optimalizovala řízení točivého momentu tak, aby byl povolen větší rozdíl v míře prokluzu kol na levé a pravé straně vozidla.
Program anti-roll
U sportovního vozu s vysoce přilnavými pneumatikami může docházet k náhlé přetáčivosti s „utržením“ zádě, kterou systém řízení stability vozu (VSC) svými zásahy někdy jen těžko dokáže regulovat. Pro tyto situace je GR Supra s manuální i automatickou převodovkou vybavena programem ARP (anti-roll programme). Ten společně se systémem VSC zasahuje v dřívější fázi, aby předešel nečekané ztrátě přilnavosti, používá-li se vysoce citlivé nastavení systému odpružení.
Režim Track byl kromě toho odladěn tak, aby umožňoval snadné driftování ovládané plynovým pedálem. Vozidlo zůstává agilní, ale snižuje se riziko náhlého přetočení díky specifickému řízení motoru a točivého momentu.
GR Supra Limited
Toyota využila příležitost snížit hmotnost díky manuální převodovce a doplnila modelovou řadu GR Supra o provedení Limited 3,0, u něhož klesla hmotnost o 21,8 kg. Výsledkem je další zlepšení dynamického ovládání.
V nové řadě GR Supra zůstává zachován základní model 2,0 litru Dynamic s automatickou převodovkou, nabízený s volitelným paketem Sport, dále je zde provedení 3,0 litru Executive s automatickou a manuální převodovkou.
Očekává se, že nejoblíbenější volbou zájemců o Toyotu GR Supra bude provedení 3,0 litru Limited s manuální převodovkou, které představuje nejvyšší verzi modelové řady.
Řada GR Supra přichází i s novými odstíny laku karoserie. V nabídce se nyní objevuje šedá Moareki a modrá Dawn. Výhradně pro vrcholné provedení 3,0 litru Limited s manuální převodovkou se nově nabízí matná bílá Moonstone. Verze Limited se bude nabízet výhradně s koženým čalouněním v hnědém odstínu.
Foto: archiv
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼