Potřetí za sebou dokázal tým Toyota Gazoo Racing se svým hybridním speciálem TS050 zvítězit ve slavném čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans. Patří mu navíc hned dvě první místa. 

Posádka č. 8 ve složení Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley absolvovala více než pět tisíc náročných kilometrů v závodu, který se teprve podruhé v historii pořádal v září, a po vítězné jízdě s náskokem pěti kol se ujímá vedení v žebříčku světového šampionátu soutěžních jezdců.

Pro Sébastiena a Kazukiho je to již třetí triumf na Le Mans v řadě. Podobného úspěchu v 97 let dlouhé historii závodu dosáhlo pouze sedm dalších jezdců. Brendon zvítězil podruhé v návaznosti na ročník 2017.

Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López s vozem č. 7 vyjížděli z první startovní pozice a mířili k prvnímu vítězství na okruhu La Sarthe, avšak jejich snahu zhatila závada na výfuku, dokázali se však vrátit a v dramatickém souboji 70 minut do konce závodu nakonec vybojovali třetí příčku.

Vítězstvím v předposledním kole světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) si tým Toyota Gazoo Racing zajistil titul mistra světa v kategorii továrních týmů, díky náskoku 57 bodů před týmem Rebellion Racing. Toyota tak po úspěšných ročnících 2014 a 2018-2019 získává už třetí titul mistra světa.

Rekordní časy, nižší spotřeba

V závodu Le Mans jsme zároveň naposledy viděli vozy TS050 HYBRID s výkonem 1000 koní a pohonem všech kol, které na La Sarthe nastolily nová měřítka výkonu a spotřeby. Nejnovější TS050 HYBRID spotřebuje o 35 procent méně paliva než první generace hybridů LMP1 z roku 2012 a současně zajede kolo přibližně o 10 sekund rychleji. Chlubí se historicky nejlepším časem na kolo i rekordním časem na okruh během závodu, jakožto i ziskem pěti prvních startovních pozic a tří vítězství.

Tyto úspěchy inspirovaly hypersport s označením GR Super Sport, zrozený přímo ze zkušeností na Le Mans. Na několik okamžiků byl k vidění ještě před zahájením vlastního závodu. Na míru upravená vývojová verze absolvovala předváděcí kolo před vrácením vítězné trofeje těsně před začátkem závodu, kdy se na první startovní pozici zařadil vůz č. 7, zatímco osmička vyjížděla z místa třetího.

Hattrick. Jak probíhalo vítězné tažení v Le Mans 24 | Toyota Life

S výjimkou deseti kol zhruba šest hodin po startu si sedmička udržovala náskok na samotném čele startovního pole a v polovině závodu již vedla přibližně o kolo. Krátce před třetí hodinou ráno s Kamuim za volantem však náhle došlo k poklesu výkonu, což si vynutilo zajetí do boxů. Poškozené sběrné výfukové potrubí se podařilo za necelých 30 minut vyměnit a Kamui opět vyjížděl na závodní trať na čtvrté pozici, šest kol za vedoucím jezdcem a čtyři kola za trojkou týmu Rebellion na třetím místě.

Tím se osmička posunula do jednoznačného vedení – podařilo se jí zotavit z potíží v podobě defektu a následného poškození brzdového vedení kvůli nečistotám na trati, což vůz stálo čas při dvou zastávkách v boxech před desetiminutovou opravou v průběhu sedmé hodiny závodu. Posádku to však neodradilo a vůz se postupně probojoval zpět na druhé místo, načež problém postihl vůz č.7.

Sébastien, Kazuki a Brendon následně s pohodlným náskokem kontrolovali zbytek závodu, který zakončili pětikolovým vedením. Kazuki tak třetí rok po sobě projížděl vítězně cílovou páskou závodu 24 hodin Le Mans, čímž upevnil své postavení nejúspěšnějšího japonského pilota na okruhu La Sarthe.

Hattrick. Jak probíhalo vítězné tažení v Le Mans 24 | Toyota Life

Mike, Kamui a José si nejdříve připravovali půdu pro třetí místo, avšak sedmička utrpěla poškození podvozku kvůli nečistotám na trati, což mělo dopad i na aerodynamické vlastnosti vozu. Bitva o pódiové umístění však opět začala přibližně v poslední hodině závodu, kdy trojka týmu Rebellion nejprve havarovala na trati a poté nemohla vyjet z boxů. José tak mohl dojet jako třetí šest kol za sesterským vozem č. 8 a jedno kolo za jedničkou týmu Rebellion, která dojela na druhém místě.

Vysoký bodový zisk posádky vozu č. 8 na Le Mans znamená, že o titulu mistra světa v kategorii soutěžních jezdců se rozhodne až 14. listopadu v Bahrajnu při posledním závodě sezóny 2019-2020. Posádka vozu č. 8 nyní vede o sedm bodů, přičemž v Bahrajnu se jezdci utkají o zbývajících 39 bodů.

„Tento závod opět ukázal, jak rychle se štěstí tady na Le Mans může obrátit. Když jsme do závodu vyjížděli, měl jsem pocit, že vše bylo proti nám; pomalé zóny, defekty a problém s chlazením brzd. Ale poté najednou vše začalo vycházet a následně jsme v závodu vedli – a brzy dokonce o pět kol. Na Le Mans se opět ukázalo, že až do samotného konce závodu vlastně nikdy nevíte, co se může stát,“ popisoval po závodě Sébastien Buemi.