Týmy Integrovaného záchranného systému České republiky si u Toyoty nejčastěji vybírají modely Proace a Hilux, které se pak upravují podle jejich potřeb. Nejoblíbenější z pohledu úpravců je ale RAV4. Poptávka po takto upravených vozech roste a zřejmě brzy donutí karlovarskou firmu Auto Eder, která se těmito specializovanými přestavbami zabývá, aby do budoucna navýšila své kapacity. 

Toyota je podle majitele firmy Jana Edera celkově velmi přívětivé auto, zejména pro běžný servis, který se vyznačuje snadnou údržbou, a to jak z pohledu uživatele, tak mechanika. A to samé platí i u přestaveb. 

Firma se ročně účastní několika výběrových řízení pro záchranné složky, zdaleka ale ne všech, protože to není v jejích kapacitních možnostech. „Jen například hasičských aut na podvozku modelu Proace je ročně poptáváno zhruba 300 až 600. Naše momentální možnosti jsou zhruba na desetině tohoto čísla, je tedy veliký potenciál pro další rozvoj,“ říká Jan Eder.

Když Toyota zachraňuje životy: Jak vznikají speciální přestavby | Toyota Life

Sloužit musí minimálně 15 let

Jednotlivé složky IZS mají různé požadavky, pravidla, normativy a vyhlášky, kterými se úpravce musí řídit. Vedle toho pak postupuje podle technických podmínek zadavatele, které se upřesňují při samotné výrobě. Vozidla po úpravě musí projít certifikačním a zkušebním procesem. Jejich provozuschopnost musí být minimálně 15 let.

Mohlo by vás zajímat: Záchranka i městská policie v Kolíně jezdí Toyotou

„Celý proces přestavby začíná prostudováním zadávacích podmínek a potřeb zadavatele. Poté se pečlivě naplánuje postup a zvolí vhodné technologie. Musí se objednat potřebné komponenty a také naplánovat kontrolní dny se zadavatelem, během kterých se řeší například umístění výbavy,“ popisuje Eder. 

Když Toyota zachraňuje životy: Jak vznikají speciální přestavby | Toyota Life

Nejprve se auto úplně odstrojí

Prvním krokem samotné stavby je kompletní odstrojení vozu včetně sedadel, čalounění, nárazníků a podobně, dále výroba kabelových svazků a zámečnická výroba speciálních součástek včetně lakování. 

Následuje instalace požadovaného vybavení, kompletace vozu, polepy vozu, vytvoření nových manuálů a legislativní úpravy, které spočívají v umístění druhého výrobního štítku, případné zkušebny, homologace a certifikace.

Celý proces přestavby probíhá v dílně Auto Eder, kterou takto ročně opustí několik desítek vozů pro profesionální záchranáře.

Foto: Lukáš Wagneter