Koronavirová epidemie ovlivnila rozhodování o pořízení nového vozu jen u 14 procent Čechů, na 86 procent naopak žádný vliv neměla. Zhruba desetina se rozhodla vyčkat, až auta zlevní, dvě procenta dokonce nákup uspíšila, aby se vyhnula zdražení. Vyplývá to z čerstvého průzkumu NMS Research pro automobilku Toyota mezi 1060 respondenty.
Tento průzkum také zjistil, že u jednoho procenta dotazovaných lidí hrály roli obavy z cestování do zahraničí, a proto nové auto koupili rychleji. Další procento nechtělo jezdit MHD z důvodu bezpečnosti, a proto lidé raději volili pořízení vozu.
Automobil vlastní 73 procent Čechů a 6 procent si jej půjčuje, 21 procent lidí v tuzemsku auto nemá. U nového vozu by více než třetina (37 procent) respondentů sáhla po benzinové motorizaci, 23 procent by volilo diesel. Pro hybridní pohon by se rozhodlo 15 procent Čechů a sedm procent by dalo přednost elektromobilu.
Pro zhruba desetinu Čechů, kteří nákup odložili s nadějí na pokles cen, však nemají automobilky dobré zprávy. Už kvůli oslabení koruny vůči euru od začátku roku se ceny vydaly opačným směrem. „Roste zájem o hybridy, které se naopak s cenou dnes již přibližují konvenčním dieselovým motorizacím,“ říká PR manažerka Toyota a Lexus ČR Jitka Jechová.
Na dovolenou autem letos odjelo nebo ještě odjede 65 procent Čechů. Zajímavý je nový trend, kdy se šest procent lidí rozhodlo přespávat ve voze. Dosud tzv. vanlife vyzkoušelo 12 procent lidí. Znamená to tedy zvýšení zájmu o tento způsob cestování o 50 procent, což se může projevit i při výběru vhodného modelu.
„Dnes je na trhu řada zajímavých alternativ, kdy obytnou vestavbu do vozu můžete umístit jen na víkend a přes týden ji vyndat a vůz používat běžně při práci,“ dodává Jechová. Přesně tak funguje Toyota Proace nebo Proace City s vestavbou Visu.
Foto: Lucie Cápková, Jan Kasl
Mohlo by vás zajímat
Pár zajímavostí níže 🕵️♂️⤵️ 🚨 Automobilka Toyota byla založena v roce 1937. 🚨 Je největším výrobcem automobilů na světě. Loni prodala 10,5 milionu aut, což je vůbec nejvíc. 🚨 Je také nejhodnotnější automobilkou na světě, a to už 19 let po sobě. 🚨 Loni se potřetí za sebou stala také nejvyhledávanější značkou aut na internetu. 🚨 A nás nejvíc těší, že letos se stala také druhou nejprodávanější v Česku 🇨🇿 Díky vám 🙏