Model GR86, poprvé odhalený v dubnu 2021, se na evropských trzích představí na jaře 2022. Vůz se bude vyrábět pouhé dva roky, a tak mají zákazníci jedinečnou příležitost ke koupi. Proč by stál za hřích?
Nové kupé bude představovat nejdostupnější a v pořadí už třetí model řady GR od Toyoty, kam patří ještě GR Supra a GR Yaris. Přináší atraktivní sportovně zaměřený handling a jízdní schopnosti s potenciálem oslovit širší publikum. Navazuje na předchůdce GT86, který znamenal návrat Toyoty k vyvíjení sportovních vozů, si zachovává tradiční uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol.
Pod kapotou zůstává vysokootáčkový čtyřválec s protiběžnými písty, avšak s vyšším zdvihovým objemem, doprovázeným i podstatným navýšením výkonu a točivého momentu. Díky technickým úpravám motoru a převodovky se vyšší výkonový potenciál podařilo přetavit v hladkou a suverénní akceleraci v celém pásmu otáček.
Vývoj podvozku přinesl snížení hmotnosti i těžiště vozidla ve prospěch lepšího ovládání a přesnější odezvy. V širší míře se využívá hliník a další lehké, nicméně pevné materiály, respektive strategicky rozmístěné výztuhy rámu vozidla k dosažení vyšší tuhosti napříč celým vozidlem. Na aerodynamických prvcích karoserie spolupracovali kolegové z motoristického sportu.
Waku Doki: Radost za volantem
GR86 se představuje jako „analogový vůz pro digitální epochu“, navržený skutečnými nadšenci pro podobně smýšlející uživatele, s důrazem na ničím neředěný požitek z jízdy – tedy charakter, pro nějž v japonštině existuje slovní spojení „waku doki“. GR86 však není jen sportovním vozem určeným pouze pro automobilové puristy nebo mimořádně zkušené jezdce: jeho výhody oceníte na soutěžní trati i při běžném cestování. „Posláním GR86 je otevřít vstupní bránu do světa GR, a zpřístupnit tak toto potěšení ještě vyššímu počtu zájemců,“ popisuje hlavní konstruktér GR86, Jasunori Suezawa.
Vůz přináší kvality, kterými GT86 přivedlo k Toyotě nové fanoušky a vyvolalo zájem o automobilovou kulturu této značky prostřednictvím účasti v lokálních akcích motorsportu a inspirace pro nadšence do tuningu automobilů, jakož i dodavatele poprodejních dílů.
Co má pod kapotou?
Určujícím prvkem GR86 je podobně jako u jeho předchůdce motor v uspořádání „boxer“ s protiběžnými písty, který je klíčem k jízdním schopnostem vozu, sám o sobě přispívajícím k nízkému těžišti. Čtyřválcová jednotka s ventilovým rozvodem DOHC 16v používá stejný blok válců jako v minulosti, avšak zdvihový objem narostl z 1998 na 2387 cm3.
Motor se shodným vysokým kompresním poměrem 12,5:1 vykazuje vyšší výkonový potenciál: maximální výkon narostl přibližně o 17 % z původních 200 koní (147 kW) na 234 koní (172 kW) při 7000 ot/min. Díky tomu se podařilo vylepšit zrychlení z místa na 100 km/h o více než jednu sekundu na 6,3 sekundy (a 6,9 sekund s automatickou převodovkou). Nejvyšší rychlost GR86 s manuální převodovkou činí 226 km/h a 216 km/h v případě automatu.
Narostl i točivý moment, jehož průběh byl odladěn tak, aby špičky 250 Nm vůz dosahoval podstatně dříve – při 3700 ot/min (u předchůdce GT86 maximum 205 Nm při 6600 ot/min). To se podepisuje na hladkém a suverénním zrychlování až do vysokých otáček ve prospěch atraktivních jízdních schopností, například při akceleraci na výjezdu ze zatáček. Maximum točivého momentu je v případě manuální i automatické převodovky stejné.
Konstruktéři provedli řadu menších úprav ke snížení hmotnosti motoru a dosažení vlastností v souladu s vyšším výkonem této jednotky. Jedná se například o tenčí vložky válců, optimalizaci pláště válců a nahrazení původně hliníkového krytu vahadel plastovým dílem, čímž se zároveň snížily vibrace.
V souladu se zvýšeným výkonem a točivým momentem motoru pro GR86 byla přepracována šestistupňová manuální i automatická převodovka, aby ničím nenarušovala klíčové kvality stojící za požitkem z jízdy. Pokud by řidič chtěl využít potenciál vozu skutečně na maximum, může snadno přepnout do režimu Track, případně vypnout stabilizační systém vozidla (VSC). Volič převodovky má po přepracování kratší chod a lépe padne do ruky.
Součástí automatické převodovky jsou pádla pod volantem s možností ručního řazení. V režimu Sport pak převodovka automaticky volí optimální stupeň podle toho, jak řidič pracuje s brzdovým a plynovým pedálem, respektive v závislosti na dynamickém chování vozidla.
Lehký a mimořádně tuhý podvozek
GT86 byl špičkovým ovládáním pověstný, a tak si v případě GR86 Toyota dala za úkol nabídnout takový vůz, který bude v řidiči vyvolávat nadšení svojí schopností chovat se přesně v souladu s přáními majitele. Aby bylo možné nárůst výkonu motoru proměnit v další porci atraktivního handlingu a odezvy, byl přepracován podvozek i karoserie s nasazením lehkých, nicméně velmi pevných materiálů ve prospěch vyšší tuhosti a nižší hmotnosti. Na klíčových místech vozu byly doplněny další výztuhy.
V přední části vozidla jsou zabudovány příčné vzpěry ve spojích mezi zavěšením kol a rámem vozu, což se odráží v lepším přenosu zatížení od předních pneumatik a potlačení ohybů v bočním směru. Nové jsou i vysokopevnostní upevňovací prvky propojující rám s úchyty zavěšení kol. Uvnitř kapoty je vestavěn příčný rám, nahrazující dříve používanou voštinovou konstrukci. Díky těmto opatřením se boční tuhost v přední části vozidla navýšila o 60 %. Celková tuhost karoserie v krutu se zvýšila o 50 %.
Redukce hmotnosti a snížení těžiště vozidla bylo dosaženo například díky ocelovým a hliníkovým prvkům z vysokopevnostního materiálu tvářeného za tepla. Kapota, panel střechy i přední blatníky jsou vyrobeny z hliníku, lehčí je i nová konstrukce předních sedadel, tlumiče výfuku a hnací hřídele. Díky tomu všemu se GR86 chlubí bezmála dokonalým rozložením hmotnosti mezi nápravami v poměru 53:47 a postavením jednoho z nejlehčích čtyřmístných sportovních vozů na trhu s nejnižším těžištěm. Co se hmotnosti týče, GR86 se prakticky vyrovná modelu GT86, a to i přes dodatečné prvky ke zvýšení bezpečnosti a posílení kolizní ochrany.
Systém zavěšení kol si GR86 vypůjčilo od předchůdce GT86 – nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson vpředu, resp. dvojité lichoběžníkové zavěšení na zadní nápravě, odladěné ve prospěch ještě lepší odezvy a stabilního jízdního chování. Samosvorný diferenciál Torsen zprostředkuje uklidňující jistotu ohledně držení stopy při zdolávání zatáček.
Nový elektrický posilovač řízení pracuje s převodovým poměrem 13,5:1. Obě krajní polohy třípaprskového volantu GR86 dělí jen 2,5 otáčky ve prospěch snadné manévrovatelnosti.
Důraz na tradiční design
Vzhled GR86 vychází z utažených a přikrčených tvarů GT86, hlásajících tradiční uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol s uplatněním prvků stylistického ztvárnění, které se odkazují na některé z nejproslulejších sportovních vozů Toyota, jako je 2000GT nebo AE86 Corolla.
Svými rozměry se nový vůz blíží GT86, je však nutné zmínit další přikrčení o 10 mm (na 1310 mm) a zvětšení rozvoru o 5 mm (2575 mm). Snížení těžiště vozu je klíčovým předpokladem k sebejistému handlingu a požitku z jízdy – na čemž má podíl i 5mm snížení vztažného bodu kyčelního kloubu řidiče.
LED světlomety používají interní uspořádání ve tvaru písmene L (podobně jako GR Supra), zatímco nová maska chladiče zaujme vzorem rastru s motivem G, vyhrazeným pouze pro modelovou řadu GR. Profil předního nárazníku se pyšní sportovním vzhledem, který pomáhá ke snížení odporových sil.
Při pohledu z boku dominují mohutné přední blatníky a velké dveřní prahy s prahovými nástavci. Horizontální uspořádání spodní části karoserie deklaruje robustní dojem v podélném směru vozidla. Neméně působivé jsou i zadní blatníky; kuželovitý tvar zadní části kabiny zase zdůrazňuje široce rozkročený postoj a nízké těžiště vozu. Zadní skupinové svítilny s výrazně trojrozměrným tvarováním volně přecházejí v profil vedený napříč celou šířkou vozidla.
Vůz nově používá řadu aerodynamických prvků včetně předního spoileru a plně funkčních ventilačních otvorů, navržených s využitím know-how soutěžního týmu Toyota Gazoo Racing. Otvory po stranách za podběhy předních kol regulují proudění vzduchu a potlačují víření kolem pneumatik. Vnější zpětná zrcátka s černou povrchovou úpravou jsou zaoblena s ohledem na co nejlepší aerodynamiku, zatímco dodatečné lamely u podběhů zadních kol společně s aerodynamickými žebry ve spodní části zadního nárazníku pomáhají regulovat proudění přes karoserii a snadné odtrhávání vzduchu v zájmu co nejvyšší jízdní stability. U vyšší výbavové linie se na spodní hraně zadních dveří objevuje zadní spoiler ve tvaru kachního ocasu. V závislosti na výbavové linii se GR86 nabízí se 17″ litými koly s 10 paprsky a broušenými povrchy, obutými do pneumatik Michelin Primacy HP, nebo 18″ černými koly s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4.
Co nejpohodlnější uspořádání
Dominantou interiéru je horizontálně uspořádaný přístrojový panel, který přináší širší výhledové pole a podporuje maximální soustředění řidiče na samotné řízení vozu. Z designu celé kabiny dýchá harmonická atmosféra.
Funkční ovladače na místě řidiče jsou navrženy a rozmístěny s vizí maximální srozumitelnosti a intuitivní ovladatelnosti, což platí i pro panel klimatizace na středové konzole s velkými kruhovými ovladači s LED podsvícením, nebo klávesové spínače či loketní opěrku ve dveřích s integrovanými klikami. U předních sedadel se uplatnila štíhlá sportovní konstrukce; čalounění obsahuje nezávislé výplně pro příkladnou oporu těla. Přístup na zadní sedadla pak usnadňuje odjišťovací páčka v ramenní části předního sedadla.
Celkové zaměření na potřeby řidiče odráží volba barev interiéru – čistě černé provedení se stříbrnými akcenty, případně převažující černá s detaily čalounění v tmavě červeném tónu, který nalezl uplatnění i v případě prošívání, podlahových koberců a detailů dveří.
Zadní sedadla je možné sklápět pomocí páček v kabině nebo odjišťovacím popruhem v zavazadlovém prostoru. Po sklopení je v zavazadelníku dost místa k přepravě čtyř obutých kol – což bezpochyby využijí ti, kteří se budou s GR86 vypravovat na soutěžní tratě.
O specifickém postavení GR86 mezi sportovními vozy vypovídá řada detailů včetně loga GR ve spouštěcí animaci na 8″ centrálním dotykovém displeji nebo 7″ multi-informačním displeji před řidičem. U multimediálního systému se zvýšil výpočetní výkon CPU ve prospěch rychlejší odezvy. Standardní výbava zahrnuje tuner s podporou digitálního vysílání (DAB), Bluetooth a možnost konektivity chytrých telefonů přes Apple CarPlay a Android Auto. K připojování zařízení a jejich nabíjení jsou k dispozici i USB porty a zdířka AUX. GR86 s novým palubním komunikačním modulem poskytuje funkci eCall pro případ nehody nebo nouze.
Přímo před řidičem je multi-informační displej a jediný kruhový otáčkoměr s indikací rychlosti uprostřed. Obsah displeje lze vybírat, nastavovat a procházet pomocí spínačů na volantu. V režimu Sport se na displeji objevují červené akcenty. Když řidič přepne do režimu Track, zobrazení se změní do podoby, kterou navrhli profesionální jezdci týmu Toyota Gazoo Racing. Na displeji je v tomto případě centrální sloupcové zobrazení otáček motoru, indikace zvoleného převodového stupně, rychlosti, teploty oleje a teploty chladicí kapaliny, aby řidič mohl jen letmým pohledem vyhodnotit stav vozu a co nejlépe načasovat řazení.
Foto: archiv
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼