Příští závod Rallye Dakar začne v Saudské Arábii od 2. ledna. Tým Toyota Gazoo Racing nasadí celkem čtyři posádky. V obhajobě loňského vítězství a letošního druhého místa jim opět pomohou vyladěné modely Hilux. Co u nich v roce 2022 bude nového?

Stejně jako v roce 2021 bude lídrem továrního týmu Toyota Gazoo Racing Nasser Al-Attiyah s navigátorem Mathieuem Baumelem. Giniel de Villiers pojede s navigátorem Dennisem Murphym. Na svůj druhý Dakar se vrátí Henk Lategan a Brett Cummings, Shameer Variawa nyní bude tvořit posádku s navigátorem Daniem Stassenem.

V souladu s filozofií Toyota Gazoo Racing vyrábět stále lepší auta tým pokračuje ve zdokonalování modelu Hilux, a tak nasadí nový speciál Toyota GR DKR Hilux T1+ v souladu s aktualizovanými předpisy pro kategorii T1. Tento tovární prototyp, dočasně s povrchovou úpravou nezpracovaných uhlíkových vláken, prochází testováním v rámci příprav na oficiální odhalení ještě během letošního roku.

Video: Co všechno umí nový Hilux

Už však víme, že vůz využije komponenty z Toyoty Hilux představené v roce 2018, která své kvality prokázala i vítězstvím v ročníku 2019. V nové verzi se však uplatní řada vylepšení včetně robustnějšího obutí – pneumatiky se zvětšily ze 32″ na 37″ a širší je i běhoun (320 namísto dřívějších 245 mm). Nový vůz též používá delší zdvih odpružení – dřívější maximum 280 mm narostlo na 350 mm.

Pod kapotou bude dvojitě přeplňovaný benzínový agregát 3,5 litru V6 z nové Toyoty Land Cruiser 300 či z nepřehlédnutelné verze GR-S tohoto kultovního modelu. Uvedený motor standardě disponuje maximálním výkonem 305 kW při 5200 ot/min a točivým momentem 650 Nm od 2000 ot/min. V závodní úpravě jsou však tyto hodnoty podstatně vyšší.

Dakar 2022 se opět pojede výhradně v saudskoarabské poušti, avšak tentokrát povede trasa závodu proti směru hodinových ručiček. Závod odstartuje 2. ledna na severu ve městě Ha’il a povede jižním směrem přes poušť přezdívanou Pustá končina. Odpočinkový den je naplánován na 8. ledna v Rijádu, hlavním městě Saudské Arábie, načež závod zamíří jihozápadně do cíle ve městě Džidda, kde by měl 14. ledna končit.

Samotný závod začne prologem, který určí startovní pozice pro první etapu. Součástí podniku budou i dvě etapy v podobě okruhu, nicméně podrobnosti budou ze strany pořadatelů teprve oznámeny. A v neposlední řadě se uskuteční i klasická maratonská etapa, kdy posádky vyrazí z hlavního bivaku na přenocování v tábořišti bez technické podpory s následným návratem za servisními týmy v hlavním bivaku. Jde o mimořádně náročnou část závodu, která často hraje v celkovém umístění klíčovou roli.

Finální podoba trasy Rallye Dakar 2022 bude teprve oznámena, nicméně lze očekávat, že terénní podmínky budou hodně podobné ročníkům 2020 a 2021.

Foto: archiv TMC