Výzkumníci z centra Toyota Research Institute (TRI) ve spolupráci s laboratoří Dynamic Design Stanfordovy univerzity zkoumají, jak skloubit instinkty profesionálních jezdců s technologiemi autonomního řízení, aby dokázali zabránit nehodám na silnicích.

Cílem je vyvinout nové technologie aktivní bezpečnosti a zajistit jejich široké rozšíření, aby je Toyota společně s dalšími automobilkami mohla používat v běžném provozu. 

„Každý den dochází ke smrtelným dopravním nehodám za extrémních situací, v nichž by většina řidičů k odvrácení nehody musela disponovat nadlidskými schopnostmi. Snažíme se získat poznatky od nejzkušenějších jezdců světa, abychom vyvinuli propracované řídicí algoritmy znásobující řidičské schopnosti. To je podstatou přístupu označovaného jako Toyota Guardian,“ říká Gill Pratt, generální ředitel TRI a vedoucí vědeckého týmu firmy Toyota Motor Corporation.

Výzkumné centrum Toyota Research Institute vyvíjí technologie aktivní bezpečnosti vozidel a zabývá se technologiemi autonomního řízení, robotikou a dalšími technologiemi pro rozšiřování schopností člověka. 

Jak driftování zvyšuje bezpečnost

Dopravní nehody celosvětově připraví o život 1,25 milionu lidí. Cílem Toyoty je snížit tato čísla až k nule. K většině nehod sice dochází za vcelku standardních situací, ale jindy by řidiči museli provést manévr, který se blíží, či někdy dokonce překračuje, běžné hranice ovladatelnosti. Například při průjezdu zatáčkou na mokré nebo kluzké silnici se profesionální jezdec uchýlí raději k driftování.

„Naše laboratoř se od roku 2008 inspiruje uměním závodních jezdců při navrhování algoritmů umožňujících autonomním vozidlům zvládat ty nejnáročnější nouzové situace. Prostřednictvím tohoto výzkumu máme možnost výrazněji přetavit tyto nápady v reálnou záchranu životů na silnicích,“ popisuje profesor Chris Gerdes z laboratoře Dynamic Design Stanfordovy univerzity.

Centrum TRI podporuje výzkum laboratoře Dynamic Design již řadu let. Výzkumní pracovníci demonstrují pokročilé schopnosti driftování elektrifikovaného autonomního modelu DeLorean. Experimentální výsledky ze Stanfordu potvrdily správnost koncepce architektury schopné ovládat vozidlo s pohonem zadních kol při driftování prostřednictvím brzd, řízení a pohonu. Výzkumné centrum TRI nyní tuto architekturu nasazuje na platformy různých vozidel včetně modelu GR Supra.

Toyota GR Supra

Konstrukční zkušenosti Toyoty dále TRI uplatňuje v oblasti motoristického sportu a pokročilého vývoje. Toyota Racing Development ve Spojených státech poskytuje technické a experimentální know-how v motorsportu a driftování. 

TRI souběžně spolupracuje s japonským týmem ‚Vehicle Dynamics Control‘ od Toyota Motor Corporation s cílem uplatnit architekturu driftování v budoucích vozech od Toyoty.

Foto: Lukáš Wagneter, Daniel Vojtěch