Automobilka Toyota představuje na olympijských a poté i na paralympijských hrách svá speciálně vyvinutá vozítka a nové technologie. Zejména vodík, s ním spojenou technologii čištění vzduchu, a autonomní vozidla, která vozí sportovce během her v Tokiu. Toyota tu využívá také roboty, kteří pomáhají v každodenním životě. 

Japonská automobilka si stanovila cíl dosáhnout nejnižší úrovně emisí v rámci všech vozových parků olympijských a paralympijských her v historii. Pomoci jí v tom má nejen nová vodíková Toyota Mirai, ale také například Toyota e-Palette, nízkopodlažní vůz vybavený elektrickou rampou. Pochází z nové generace elektromobilu s bateriovým pohonem a je vybaven technologií elektrifikace a autonomního řízení s konektivitou. Cílem je usnadnit život zákazníků v dopravních a obchodních službách. Nabízí prostor až pro 20 pasažérů.

Na olympiádě jezdí futuristická vozítka od Toyoty. Pomáhají i roboti | Toyota Life

Největší přepravní kapacitu poskytuje cestujícím elektrifikovaný autobus Sora. Jde o ekologický vodíkový autobus na palivové články, který podporuje mobilitu veřejnosti s důrazem na ochranu životního prostředí před emisemi CO2.

Čtěte také: Co všechno bude na olympiádě v Tokiu jinak?

Na olympiádě jezdí futuristická vozítka od Toyoty. Pomáhají i roboti | Toyota Life

Láska k autům s modelem LQ nabývá dalšího rozměru. Toto koncepční vozidlo totiž díky vyspělým technologiím buduje citovou vazbu mezi automobilem a řidičem. V souladu s filozofií vývoje – učit se, růst, milovat – disponuje funkcemi autonomního řízení a jeho součástí je i interaktivní agent. Tato umělá inteligence se dokáže učit od řidiče, nabídnout osobní zážitky spojené s mobilitou a pěstovat tak vztah mezi automobilem a řidičem.

Mohlo by vás zajímat: Kdy můžete fandit našim sportovcům?

Na olympiádě jezdí futuristická vozítka od Toyoty. Pomáhají i roboti | Toyota Life

U modelu JPN Taxi se snoubí duch japonské pohostinnosti s bezpečím a důstojností. Je vyrobeno v tradičním inkoustově modrém odstínu koiai. Za posuvnými dveřmi se skrývá všestranně využitelný interiér vozidla pro pasažéry ze všech koutů světa.

Na poslední kilometr cesty

Speciálně pro olympijské a paralympijské hry v Tokiu byl navržený přepravník APM. Jeho cílem je přepravit co nejvíce osob na místa konání soutěží bez ohledu na to, zda jde o sportovce nebo organizátory her. 

Na olympiádě jezdí futuristická vozítka od Toyoty. Pomáhají i roboti | Toyota Life

Tři řady sedadel umožňují variabilní změnu sklopení, např. pro potřeby převozu osob upoutaných na invalidní vozík. Sedadlo řidiče je záměrně vyvýšeno a umístěno doprostřed. Kromě bezpečnostních důvodů to poskytuje řidiči přehled a možnost řešit individuální potřeby nastupujících a vystupujících cestujících.

Na olympiádě jezdí futuristická vozítka od Toyoty. Pomáhají i roboti | Toyota Life

Navrženy ke zdolání posledního kilometru v pěších zónách byly i prostředky osobní mobility. Ve variantě na stání jde o stylové a ekologické elektromobily určené bezpečnostním pracovníkům a zdravotníkům. Pro lidi upoutané na vozík, nebo uživatele s omezenými schopnostmi pohybu je určena verze k sezení. S dobou dobíjení kolem 2 až 2,5 hodin se stávají neocenitelným pomocníkem pro hendikepované. 

Na olympiádě jezdí futuristická vozítka od Toyoty. Pomáhají i roboti | Toyota Life

Vozidla i vozítka se pohybují v dějišti sportovních soutěží i olympijských vesničkách. Část vozového parku je vyhraněna na pomoc v průběhu celého konání her.

Na olympiádě jezdí futuristická vozítka od Toyoty. Pomáhají i roboti | Toyota Life

Roboti nezůstávají pozadu

Robot pro virtuální mobilitu. Tak by se dal nazvat koncepční robot T-TR1, jehož hlavním posláním je udržovat spojení mezi lidmi a místy, ať už jste od sebe jakkoliv daleko. Robot T- HR3 je zase schopen napodobovat jemné pohyby lidského těla a zlepšovat tím mobilitu osob v domácnosti nebo bezpečnost zaměstnanců na pracovišti. Nechybí ani roboti-maskoti olympiády, kteří se nakonec zřejmě stanou jedinými diváky a fanoušky na závodech.

Foto a video: archiv TMC