Tým Toyota Gazoo Racing zahajuje novou éru vytrvalostních soutěží a odhaluje svůj zbrusu nový vůz GR010 Hybrid Le Mans Hypercar, v němž se piloti chystají do světového šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC) 2021.

Úřadující mistři světa a trojnásobní vítězové závodu Le Mans budou obhajovat titul v souboji s novými konkurenty z řad továrních výrobců, proti nimž nasadí závodní provedení budoucího silničního hypercaru s využitím technologie pohonu vyvinuté pro model TS050 Hybrid, na kterou speciálně odkazuje nové označení ‚Racing Hybrid‘. GR010 Hybird je prototyp závodního vozu, vyvinutý během posledních 18 měsíců ve spolupráci konstruktérů z německého Kolína nad Rýnem a specialistů na hybridní pohony v japonském centru Higashi-Fuji.

Používá výkonnou závodní variantu hybridního pohonu všech kol s dvojitě přeplňovaným motorem 3,5 litru V6 o výkonu 680 koní, roztáčejícím zadní kola, v kombinaci s jednotkou motorgenerátoru o výkonu 272 koní firem AISIN AW a DENSO, sloužící k pohonu předních kol. Celkový výkon však musí zůstat limitovaný hranicí 680 koní, což znamená, že propracovaná elektronika GR010 Hybrid omezuje výkon motoru podle aktuální výše hybridní posily.

Nový markantní vzhled závodního prototypu odráží podobu předobrazu, kterým je hypercar GR Super Sport, jenž se veřejnosti poprvé ukázal v rámci ukázkové jízdy a slavnostního návratu trofeje při závodu 24 hodin Le Mans 2020. Vývoj modelu však ještě nebyl dokončen.

Nové válečné zbarvení týmu Toyota Gazoo Racing na znamení nové éry zahrnuje speciální ztvárnění písmen GR s poukazem na pevnou vazbu mezi závodními automobily Toyota a silničními vozy této značky.

Toyota Gazoo Racing vstupuje do deváté sezóny WEC se stejnou jezdeckou sestavou, která týmu během tažení 2019-2020 přinesla slávu vítězů závodu Le Mans i titul mistra světa. Nově korunovaní světoví šampioni Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López se budou střídat za volantem vozu GR010 Hybrid č. 7, zatímco posádku ve složení Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley uvidíme za volantem vozu č. 8. Role náhradního a testovacího jezdce zůstává Nycku de Vriesovi.

Omezení výkonu a další změny v letošních závodech

Posádky už zahájily intenzivní program vývoje modelu GR010 Hybrid. V současnosti mají za sebou dvě třídenní zkoušky, během nichž se tým adaptuje na nové regule přinášející zásadní změnu ve výkonu i celkovém pojetí závodění.

Nové předpisy ve snaze o snížení nákladů přinesly nárůst hmotnosti modelu GR010 Hybrid o 162 kg a snížení výkonu o 32 procent v porovnání s předchůdcem TS050 Hybrid. Očekává se, že čas na kolo v závodu Le Mans naroste přibližně o 10 s. Vůz je zároveň celkově větší – o 250 mm delší, 100 mm širší a 100 mm vyšší.

Vůbec poprvé od zahájení účasti v projektu WEC bude Toyota Gazoo Racing závodit bez zadní jednotky motorgenerátoru (MGU), jelikož předpisy nařizují jediný motorgenerátor na přední nápravě. To znamená, že GR010 Hybrid nově vyžaduje startér a nově jsou zapotřebí i čistě hydraulické zadní brzdy.

GR010 Hybrid se chlubí nejmodernější aerodynamikou, která prodělala optimalizaci účinnosti s využitím nejvýkonnějšího softwaru pro výpočetní dynamiku kapalin, jakožto i testování v aerodynamickém tunelu. Nové technické předpisy povolují pouze jeden homologovaný body kit s jediným nastavitelným aerodynamickým prvkem. Model GR010 Hybrid bude proto soutěžit ve stejné specifikaci na okruzích vyžadujících nízký i vysoký přítlak. Jedinou možností bude měnit aerodynamické vlastnosti odlišným nastavením zadního křídla.

V nejvyšší kategorii WEC a v rámci závodu Le Mans se vůbec poprvé zavádí takzvané srovnávání výkonu, kdy pořadatelé budou závod od závodu upravovat výkon všech vozů s příslušnými dopady na využívání energie a hmotnosti. Cílem opatření je dosáhnout identických výkonových vlastností všech vozů kategorie Le Mans Hypercar. Měly by tak být zajištěny konkurenceschopné podmínky pro souboj týmu Toyoty se soupeři v kategorii hypercarů, kterými jsou Scuderia Cameron Glickenhaus a ByKolles Racing, ale i týmem Alpine s vozem LMP1, který bude další výzvou.

Souboje budeme sledovat v šesti závodech na třech kontinentech, počínaje podnikem 1000 mil Sebringu dne 19. března, po němž má následovat 6 hodin ve Spa-Francorchamps (1. května) a zlatý hřeb sezóny, kterým bude závod 24 hodin Le Mans ve dnech 12.-13. června. Na 18. červen je naplánován závod v Monze, první vytrvalostní podnik světového šampionátu na tomto okruhu od roku 1992, načež se týmy vydají na okruh Fuji Speedway (26. září) a do Bahrajnu (20. listopadu) – ve všech případech se jedná o šestihodinové podniky.

Foto: archiv TME