Tým Toyota Gazoo Racing vyrazí na Rally Dakar 2021 se čtyřmi posádkami. Vytrvalostní podnik by měl být zahájen 3. ledna ve městě Džidda v Saudské Arábii. Tovární tým, který se Rally Dakar účastní už od roku 2012, postaví do ročníku 2021 mix zkušených jezdců i nováčků.

Stejně jako letos budou lídry týmu vítězové ročníku 2019 Nasser Al-Attiyah a navigátor Mathieu Baumel, kteří v ročníku 2020 dojeli celkově druzí. V průběhu zkráceného ročníku 2020 si zajistili vítězství v Andaluské rally, přičemž Nasser bude usilovat o zisk již třetího titulu vítěze Rally Dakar. Giniel de Villiers s navigátorem Alexem Haro se budou snažit navázat na své vítězství v Marocké rally 2019, kterou Giniel vyhrál už třikrát.

Sestavu pro rok 2021 rozšíří Henk Lategan a Brett Cummings z Jihoafrické republiky. Henk se Dakaru zúčastní vůbec poprvé, nicméně nedávno již podruhé za sebou získal vysoce ceněný mistrovský titul v národním cross-country šampionátu Jihoafrické republiky (SACCS) a v rámci své první dakarské účasti se bude snažit získat co nejvíce nových zkušeností. Navigátor Brett absolvoval mimořádně náročný závod dvakrát na motocyklu. V ročníku 2014 dojel jako druhý v kategorii tehdy označované Malle Moto (motocykloví závodníci bez podpory).

Tým čtyř vozů završují Shameer Variawa a Dennis Murphy, rovněž z Jihoafrické republiky. Shameer, vítěz několika místních šampionátů v JAR, už Rally Dakar absolvoval, ale s týmem Toyota Gazoo Racing pojede vůbec poprvé. Navigátor Dennis se v minulosti závodu zúčastnil jako mechanik a je několikanásobným mistrem Jihoafrické republiky coby navigátor, nicméně v této roli teď pojede na Dakaru poprvé.

Tým bude soutěžit s nejnovějším provedením Toyoty Hilux, postavené a vyvinuté v sídle týmu nedaleko kultovního soutěžního okruhu Kyalami v jihoafrickém Johannesburgu. Současný vůz vychází ze závody prověřené Toyoty Hilux uvedené v roce 2018. Používá motor mezi nápravami, nezávislé zavěšení zadních kol a pohon obou náprav. Vůz v průběhu let doznal mnoha významných vylepšení a jeho výsledky na Rally Dakar jsou nezpochybnitelným důkazem pověstné spolehlivosti a odolnosti. Při prvním nasazení v roce 2018 s tímto vozem tým vybojoval druhé a třetí místo, na nějž navázalo celkové vítězství v roce 2019 a druhé místo v ročníku 2020.

Vůz prodělal zásadní vývoj i díky zapojení týmu do místních soutěží v rámci seriálu SACCS. Glyn Hall, šéf dakarského týmu Gazoo Racing, tak mohl vůz průběžně zdokonalovat a současně získávat od Giniela a Henka cennou zpětnou vazbu za soutěžních podmínek. Celkové uspořádání a geometrie vozu pro ročník 2021 zůstává nezměněna, ale díky několika vylepšením systému zavěšení kol a atmosferického motoru V8 je nejnovější provedení Toyoty Hilux stejně konkurenceschopné a spolehlivé jako v minulosti.

Hilux: Bezkonkurenční terénní schopnosti

Jednou z výraznějších změn Toyoty Hilux pro rok 2021 je design exteriéru, jenž odráží nejnovější sériové provedení Toyoty Hilux. Nový Hilux 2020 kombinuje nový markantní design přední partie, novou výkonnější pohonnou jednotku 2,8 litru a vylepšené schopnosti na silnici i v terénu s vyšší mírou pohodlí, modernizovanou výbavou a rozšířením modelové řady. Kompletní přepracování Toyoty Hilux 2020 se dotklo čelní partie se smělou a suverénní trojrozměrnou maskou chladiče a provedením předního nárazníku, což se ostatně odráží v nepřehlédnutelném vzhledu tohoto pick-upu na silnicích, kde zaujme robustním postojem s důrazem na odolný naturel i chuť poprat se s jakýmkoli terénem.

Nový vznětový motor 2755 cm3 DOHC 16v splňuje požadavky emisní normy Euro 6d a disponuje nejvyšším výkonem 150 kW/ 204 k při 3400 ot/min. V kombinaci s automatickou převodovkou nabízí točivý moment 500 Nm v pásmu od 1600 do 2800 ot/min. Nejvyšší točivý moment v případě manuální převodovky činí 420 Nm od 1400 do 3400 ot/min.

I tak bezkonkurenční terénní schopnosti Toyoty Hilux 4×4 byly ještě vylepšeny doplněním nové elektronické funkce (aktivovatelné v režimu 2WD), která simuluje činnost mechanického samosvorného diferenciálu ve prospěch záběrových schopností na kluzkých površích v režimu s pohonem dvou kol (týká se pouze provedení 4WD); dále snížením volnoběžných otáček motoru z 850 na 680 ot/min a odladěním odezvy akcelerátoru ve prospěch lepší kontroly řidiče, modernizovaným stabilizačním systémem VSC, specifickým mapováním systému variabilní regulace průtoku (VFC) pro odpovídající tuhost řízení a novou funkcí zobrazování úhlu natočení kol.

Hilux se v dané třídě pyšní také nejlepší minimální provozní světlou výškou 310 mm (u provedení Double Cab), parametry nájezdových úhlů vpředu a vzadu (29, resp. 26 stupňů) a brodivostí 700 mm.

Dakar 2021: Co bude jinak?

Ročník 2021 dakarské rally se opět uskuteční v Saudské Arábii a jeho trasa povede přibližně stejným terénem jako v roce 2020, ovšem pořadatelé přislíbili i zcela nové úseky, aby byl závod co nejzajímavější. Tradiční volný den je naplánován na 9. ledna ve městě Ha’il, načež se trasa stočí zpět směrem k Džiddě, kde bude závod 15. ledna ukončen. Součástí trasy by měly být dvě etapy v podobě okruhu se startem a cílem ve stejném místě, i tradiční maratonská etapa, kterou soutěžící musejí dokončit bez návratu do servisního tábora.

Ročník 2021 přináší i nový digitální itinerář s tím, že trasa bude poskytnuta vždy až těsně před zahájením příslušné etapy. Tento režim byl zkušebně uplatněn ve vybraných etapách Rally Dakar 2020, ale nově bude již standardem. Nový formát přináší nejen vyšší míru nepředvídatelnosti, ale též usnadňuje administraci a kontrolu celého procesu ze strany pořadatelů závodu.

Foto: TME