Když milujete, co děláte, celkem snadno se z vás stane jeden z nejšťastnějších, a možná i nejúspěšnějších lidí na světě. Zhruba tak nějak by se dal ve stručnosti popsat příběh Akia Toyody. Prezident japonské automobilky je tak velký fanoušek aut, že se velmi rád podílí na jejich vývoji a zaskakuje za testovací jezdce i na závodní okruh.

Mezi šéfy motoristických firem je Akio Toyoda výjimečnou postavou. Vnuk zakladatele Toyoty a její současný prezident má v krvi lásku k autům a stále ještě pravidelně závodí. Na své kariéře v Toyotě tvrdě pracoval, nikdy nezneužil svého jména, ale nechtěl se spokojit s pouhým sezením v kanceláři, i když na vysoké židli, a tak se z něj zároveň stal i jezdec rally. Mimo jiné.

Krok za krokem

Narodil se 3. května 1956, studoval japonskou Keio University i Babson College ve Spojených státech. Školu dokončil v roce 1982 a o dva roky později vstoupil do Toyota Motor Corporation. Tady si vyzkoušel práci v podstatě v každém odvětví. Byl součástí výroby, marketingu i vývoje nových produktů, a to nejen v Japonsku, ale i mezinárodně – v roce 1998 odjel do Kalifornie, aby tu působil jako viceprezident a člen představenstva nově vzniklé společnosti New United Motor Manufacturing, kterou provozovala Toyota s General Motors od 80. let do roku 2010, kdy továrnu koupila Tesla. 

Nová vize Toyoty: Zisk není to hlavní. Firma má pomáhat světu

Po návratu do Japonska v roce 2000 se stal členem představenstva v TMC. Mohl si užívat velkého jména a jen čekat, kdy mu v klíně přistane velká pozice, anebo coby dědic celé Toyoty nedělat vůbec nic, ale on raději postupoval jako kdokoli jiný. V této době například převzal kreativu a supervizi webu Gazoo.com, který sdružuje internetové obchody a informace pro všechny, kdo prodávají nebo kupují nové i ojeté vozidlo. Akio také rád dohlížel na marketing japonské a americké Toyoty, a poskytoval konzultace pro manažery. Po několika dalších, čím dál významnějších funkcích, se v roce 2005 stal výkonným vice prezidentem a ředitelem pro oblast Číny, Asie, Oceánie a Středního východu, kde dohlížel na technologie, kvalitu, product management i obchod. V červnu 2009 se pak Akio Toyoda stal prezidentem TMC, kterým je dodnes.

Záhadný pan Morizo

Ale to je jen jeho korporátní tvář. Během všech těchto důležitých funkcí se se stejnou vášní pohyboval i na závodní dráze. Stejně nadšeně závodí na prestižním okruhu v Nürburgringu jako na malé lokální akci v Japonsku. Během závodů i testování nových sportovních modelů se z Toyody sice stává závodník, který si říká Morizo, nicméně je to stále ten skromný a pokorný Akio: Nikdy nevyužívá žádných výhod, setkává se s ostatními jezdci a učí se od nich. Závodní jízdě se začal Akio věnovat až jako čtyřicátník a jeho učitelem byl Hiromu Naruse, trenér oficiálních jezdců Toyoty, který vedl tým Gazoo Racing a byl to zkušený zkušební jezdec Toyoty a Lexusu, testoval například superauto Lexus LFA. Techniku s Morizem piloval šest let, než mu pomohl získat nejvyšší licenci interního systému hodnocení jezdců.

Proč pan Toyoda patří k nejzábavnějším šéfům na světě? | Toyota Life

Právě Akio Toyoda je důvodem, proč se Toyota od roku 2009 tolik soustředí na motosport a vývoj sportovních modelů. Byl to on, kdo inicioval nedávný návrat Toyoty Supra na trh. Ta myšlenka se přitom zrodila právě během tréninků. Toyoda a jeho mistr Naruse začali trénovat nejprve na japonských drahách, pak se přemístili do Německa. Na dráze v Nürburgringu trénoval Akio za volantem Supry 4. generace a na okruhu, kde se velmi často testují nové modely, se tak musel smířit s tím, že je na slavné německé dráze jediný zástupce velkého výrobce aut, který tu krouží s ojetým vozem, co se dokonce už ani nevyrábí.

Přestože si budoucí šéf Toyoty během svých tréninků dobře uvědomoval, že slavný Nürburgring je tak nebezpečný, že jakákoli chyba nebo technicky problém by ho mohly stát život, jeho trenér brzy rozhodl, že Toyoda pojede příští závod Nürburgring 24h. Poté, co nasbíral první zkušenosti v několika závodech v Japonsku, odstartoval v červnu 2007 do slavného závodu v modernizovaném Lexusu IS. Šťastně dorazil do cíle a na tento okruh se pak ještě mnohokrát vrátil. 

Supra, dávná láska

Když se v roce 2009 stal prezidentem koncernu, omezil počet svých startů na čtyři ročně. Závodění však zůstává jeho vášní, což se projevuje přibývajícími sportovními modely v nabídce Toyoty. První takové auto, které sjelo z výrobní linky pod jeho vedením, je Toyota GT86, dlouhá léta oblíbený vůz Akia Toyody. Následovala již zmíněná Supra. Vzhledem k lásce ke sportovním vozům a sentimentálnímu vztahu k Supře bylo jasné, že jakmile se Akio Toyoda stane prezidentem a CEO rodinné firmy, vrátí tento model do hry. Těžko říct, zda si projektanti z amerického studia Toyoty Calty Design Research tuto skutečnost uvědomovali, když šéfovi koncernu představovali koncept modelu označený jako FT-1.

“Před několika lety mi ukázali koncept, který nazvali FT-1. A jako by bylo nutné, aby mě o něm někdo přesvědčoval, zasadili svůj prototyp do hry Gran Turismo. To mi stačilo. Měl jsem pocit, jako by se starý dobrý přítel vrátil domů,” vzpomíná Akio Toyoda.

Zkušenosti, které Akio Toyoda získal v rally a na závodech, udávají tón celé firmě. Nejen že značka rozšiřuje škálu sportovních kupé, ale navíc uvádí na trh další sportovně laděné verze populárních modelů v rámci odnože značky GR (Gazoo Racing). Evropa se s ní seznámila díky Yarisu GRMN a Yarisu GR Sport, následovala Corolla GR Sport. Tím to ale určitě nekončí. Alespoň to naznačuje nabídka Toyoty v Japonsku, kde počet modelů se zkratkou GR už překročil desítku. Vývoj všech těchto vozů pak Akio samozřejmě sleduje velmi zblízka a každý z nich sám testuje.

Proč pan Toyoda patří k nejzábavnějším šéfům na světě? | Toyota Life

Nový způsob myšlení

Je třeba říct, že Akio Toyoda sice mění svou práci v zábavu, nicméně stále zůstává i zodpovědným lídrem, na který se obrovský tým, který pro Toyotu pracuje po celém světě, může spolehnout. Myslí na budoucnost a než aby čekal, kdy ho dožene, jde jí naproti. Tak například když na trh vstoupila Tesla, Akio okamžitě rozhodl zvýšit investice do vývoje, přestože Toyotu tak malá značka zdaleka nemohla ohrozit. Poznal, že je třeba proměnit „starou automobilku v novou“, což říkal i přesto, že to byla právě Toyota, kdo měl na kontě první hybridní vůz na světě a jehož dalším milníkem bylo auto na vodík. Značka tedy začala pracovat ještě intenzivněji na jejich vývoji a zlepšování, do portfolia přidala plug-in hybridy, ale soustředila se i na vzhled: Akio věděl, že nudný design už neobstojí, a tak vznikla odvážná podvozková platforma TNGA, kterou postupně získávají všechny nové verze modelů, a s ní dostávají i odvážnější a modernější vzhled.

Na konci loňského roku pak informoval své zaměstnance i celý svět o dalších plánech deváté nejcennější značky světa (nejen automobilky, prostě značky). Jeho hlavním cílem je i nadále ekologie. „Nemůžeme se soustředit jen na osobní automobily a jednotlivé zákazníky, musíme nové technologie šířit prostřednictvím firem a užitkových vozů. Spíše než bojovat sami za sebe je lepší spolupracovat s ostatními, kdo sdílí naše ambice. Spíše než nechat si patenty pro sebe je lepší se o ně podělit. Lepší než pouze prodávat auta je poskytovat služby, které vozidla začlení do systému a zlepší společnost. Jinými slovy, musíme změnit zažité způsoby myšlení,“ uvedl Akio Toyoda. V následujících měsících to bude potřeba víc než kdy jindy.