Toyota na autosalonu v Šanghaji představila plánovaný koncept modelu Toyota bZ4X. Jde o prvního zástupce rodiny bezemisních elektromobilů s bateriovým pohonem. Toto koncepční SUV střední třídy s pohonem všech kol je součástí proměny Toyoty z výrobce automobilů na firmu poskytující všechny typy alternativních pohonů a zajišťující možnost pohybu úplně každému.
Akronym ‚bZ‘ z názvu značí sousloví ‚beyond Zero‘, což symbolizuje snahu Toyoty dosahovat nejen nulových uhlíkových emisí a uhlíkové neutrality, ale jít dokonce nad rámec těchto snah a nabízet výhody pro životní prostředí, jednotlivce i společnost jako takovou.
Koncept Toyota vyvinula ve spolupráci se Subaru. Produkční verze by se měla začít prodávat přibližně v polovině roku 2022.
bZ4X je vozidlem, které zdaleka nezůstává jen u obvyklých schopností dopravního prostředku. Poslouží též jako pohodlné prostředí na cesty s funkcemi konektivity. „Náš typický cílový zákazník oceňuje zejména čas trávený společně s rodinou a přáteli. Chtějí-li si tento čas užít, jako místo k jejich setkávání dobře poslouží Toyota bZ4X Concept,“ říká hlavní konstruktér Kodži Tojošima.
Design exteriéru Toyoty bZ4X Concept předjímá vysoká očekávání zákazníků ohledně požitku z jízdy s elektromobilem bez nutnosti uchylovat se ke kompromisům. Z celkové vnější podoby je zřejmé spojení dynamiky a užitných vlastností, SUV si zachovává typickou zvýšenou polohu za volantem, ale přesto budí dojem vozu přikrčeného k vozovce. Karoserie prezentuje dynamické tvary v kombinaci s precizním a technicky pojatým stylistickým ztvárněním.
Přední partie vozu se tentokrát obejde bez klasické masky chladiče a namísto ní se chlubí uspořádáním senzorů, světel a aerodynamických prvků v markantní „žraločí“ podobě, čímž hlásá nový postoj a nepřehlédnutelný vzhled v provozu.
Prostorná kabina a pilotní modul
Koncepční model Toyota bZ4X Concept je postaven na nové modulární platformě e-TNGA, vyvinuté speciálně pro elektromobily. K vytvoření pozoruhodně prostorné a otevřené kabiny přispěl dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Prostor pro nohy vzadu je srovnatelný s ostatními vozy segmentu D.
Srdcem přední části kabiny je „pilotní modul“, jenž v řidiči evokuje dojem přímého propojení s vozovkou a všemi důležitými informacemi. Nízko posazený přístrojový panel neomezuje panoramatický výhled ven, a ještě přispívá k pocitu velkorysé prostornosti. Snadno rozpoznatelné a vysoce funkční ovládací prvky jsou seskupeny kolem středového panelu. Digitální přístrojový štít před řidičem je umístěn nad volantem, aby sledování informací nenutilo ke zbytečnému odklánění zraku od vozovky.
Vývojový program těžil z přínosů více než dvacetiletého vedoucího postavení Toyoty na poli elektrifikace vozidel a typických atributů kvality, odolnosti a spolehlivosti, kterými je Toyota proslulá. Elektrické hnací ústrojí – tedy elektromotor, řídicí jednotka a systém energetického managementu baterie – tak přináší schopnosti na vrcholu třídy i mimořádně konkurenceschopný jízdní dosah.
Samonabíjení sluneční energií
K provozní hospodárnosti vozidla ještě přispívá systém palubního nabíjení pomocí sluneční energie v zájmu prodloužení dojezdu vozidla. Toyota čerpala ze svých dlouholetých zkušeností s vývojem bateriových technologií pro hybridní modely a plug-in hybridy, aby konstrukce větší a výkonnější baterie pro Toyota bZ4X Concept dokázala nabídnout dlouhodobě spolehlivý provoz bez zkracování dojezdové vzdálenosti, a to i za chladnějšího počasí.
Nový systém pohonu všech kol, zahrnující elektromotory na obou nápravách, vyvinula Toyota společně se Subaru. Dlouholetou tradici a široké expertní zkušenosti Toyoty i Subaru se podařilo přetavit ve vyspělý pohon všech kol v dané třídě, kterým Toyota bZ4X Concept vystupuje z obvyklých měřítek segmentu. Používaný systém pohonu dodává konceptu nefalšované terénní schopnosti, které současně znamenají vyšší bezpečí a pocit jistoty za volantem bez ohledu na stav vozovky.
Toyota bZ4X Concept bude jako první na světě používat vidlicový (nikoli kulatý) volant v kombinaci se systémem řízení bez mechanické vazby (‚steer-by-wire‘). Tato technologie poskytuje řidiči vyšší míru kontroly s odfiltrováním ruchů jinak přenášených od nekvalitního povrchu vozovky nebo při brzdění, a přispívá tak k preciznější odezvě sladěné s rychlostí vozidla a úhlu natočení kol. Systém řízení bez mechanické vazby rovněž opouští klasický kulatý volant, který nahrazuje unikátně tvarovaným volantem ve stylu leteckého kniplu. Díky tomu není řidič v zatáčkách nucen přehmatávat na věnci volantu, a drží se tak filozofie co nejpříjemnějšího ovládání vozidla.
Začátek nové řady s označením bZ
Toyota bZ4X Concept je prvním modelem, pro nějž Toyota použila nové označení bZ a do roku 2025 plánuje představit 15 elektromobilů s bateriovým pohonem včetně sedmi modelů s označením Toyota bZ. Tato řada elektromobilů s bateriovým pohonem umožní zákazníkům snadno vyměnit stávající vozidlo, a těžit tak ze všech výhod nabízených čistým elektromobilem. Nový přístup je postaven na vývoji zaměřeném na potřeby člověka a poskytování služeb mobility uzpůsobených reálným životním potřebám a zkušenostem lidí.
„Nejde jen o lepší ochranu životního prostředí z titulu bezemisního vozidla, ale poskytování přidané hodnoty nad rámec nulových emisí, zde ve formě snazšího a zábavnějšího řízení. Modely Toyota bZ nám rovněž pomohou dosáhnout cíle uhlíkové neutrality. Uhlíková neutralita zahrnuje přístupy a iniciativy zaměřené na vynulování celkových emisí CO2 napříč celým životním cyklem vozidla – včetně výroby, distribuce, používání, recyklace a konečné likvidace,“ říká Tojošima.
4 aspekty filozofie beyond Zero
Toyota nadefinovala čtyři aspekty přístupu ‚beyond Zero‘, přičemž prvním a nejdůležitějším z nich je „Vy a životní prostředí“, který zohledňuje nejen energii spotřebovanou vozidlem k pohybu, ale i způsoby využití rekuperačního brzdění nebo obnovitelné energie, například ze slunce.
Druhým aspektem je „Vy a váš vůz“ se zohledněním toho, jak bateriový elektromobil postavený na speciální platformě využívá nejnovější výsledky technologického vývoje a zajišťuje příkladnou konektivitu s cílem nabídnout pocit bezpečí a příjemný požitek z jízdy.
Třetím aspektem je „Vy a ostatní“ se zaměřením na návrh takových elektromobilů s bateriovým pohonem, které dokáží nabídnout prostornost a tiché prostředí motivující posádku k interakci a sdílení zkušeností a zážitků.
Čtvrtým aspektem je „Vy a společnost“ zohledňuje širší dopady na společnost – měnit svět tak, aby byl lepším místem k životu všech.
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼