Toyota oficiálně představila světu svého prvního zástupce řady elektromobilů označovaných bZ, tedy beyond Zero. Svým ztvárněním a technologiemi je věrný letos představenému odvážnému konceptu a nyní je připravený do sériové výroby.

bZ4X je prostorné a pohodlné SUV postavené na úplně nové podvozkové platformě vyhrazené jen pro bateriové elektromobily. Tímto vozem proto začíná další důležitá éra japonské automobilky.

Úplně nový design

Čistý, elegantní a dynamický design exteriéru jako první představuje nově pojatou čelní partii vozů Toyota poukazující na robustní postoj tohoto vozu. Nový bude i systém pohonu všech kol, který zprostředkuje špičkovou ovladatelnost a jízdní schopnosti v terénu díky samostatnému elektromotoru pro každou nápravu. Dlouhý rozvor přináší vynikající prostornost v lehké a vzdušné pětimístné kabině, jakož i velkorysý objem zavazadelníku.

Toyota čerpá z bezmála 25 let zkušeností s bateriovými technologiemi pro elektrifikovaná vozidla, které jsou zárukou špičkové kvality, odolnosti a spolehlivosti. K pohonu bZ4X slouží lithium-iontová jednotka. Očekává se, že i po 10 letech aktivního používání si baterie zachová 90 % původní kapacity. Předpokládá se desetileté používání nebo nájezd vozidla 240 tisíc km – podle toho, co nastane dříve.

bZ4X: První elektromobil od Toyoty konečně odhalen | Toyota Life
bZ4X: První elektromobil od Toyoty konečně odhalen | Toyota Life
bZ4X: První elektromobil od Toyoty konečně odhalen | Toyota Life
bZ4X: První elektromobil od Toyoty konečně odhalen | Toyota Life
bZ4X: První elektromobil od Toyoty konečně odhalen | Toyota Life
bZ4X: První elektromobil od Toyoty konečně odhalen | Toyota Life
bZ4X: První elektromobil od Toyoty konečně odhalen | Toyota Life
bZ4X: První elektromobil od Toyoty konečně odhalen | Toyota Life
bZ4X: První elektromobil od Toyoty konečně odhalen | Toyota Life

Očekávaný dojezd s plně nabitou baterií přesahuje 450 km v závislosti na provedení (přesný údaj bude potvrzen později). bZ4X s pohonem předních kol využívá agilní 150kW elektromotor. Jednotka s maximem výkonu 204 k a točivým momentem 265 Nm udílí vozu zrychlení z místa na 100 km/h za 8,4 sekundy a umožňuje rozjet se až na 160 km/h. Provedení s pohonem všech kol disponuje maximálním výkonem 217,5 k a točivým momentem 336 Nm, nejvyšší rychlost je stejná, zatímco zrychlení na 100 km/h činí 7,7 sekundy. Systém dále nabízí jízdní režim ‚jediného pedálu‘ s intenzivnější rekuperací energie při brzdění a možností zrychlovat a zpomalovat prostřednictvím samotného akceleračního pedálu.

Model bZ4X též nabídne řadu vyspělých technologických prvků včetně střechy s fotovoltaickými panely na podporu dobíjení baterie během jízdy i po zaparkování, a také třetí generaci systému Toyota Safety Sense s novými nebo vylepšenými prvky aktivní bezpečnosti a asistenty na podporu řízení.

Jako v obýváku

Ústředním motivem interiéru je výraz „lagom“ – slovo označující ve švédštině něco, co je „přesně akorát“. To se zde odráží v pohodlí a prostornosti evokující v kabině atmosféru obývacího pokoje a k tomuto pocitu přispívá i měkká tkanina obkladových prvků, hedvábně hladké zdobné detaily nebo (na přání) panoramatické střešní okno.

K pocitu vzdušnosti a co nejlepšímu výhledu ve směru jízdy napomáhá štíhlý a nízko posazený přístrojový panel. Kokpit, v němž hlavní roli hrají potřeby řidiči i spolucestujících, je navržen v duchu filozofie „ruce na volantu, oči na silnici“ a zahrnuje 7″ přístrojový štít typu TFT, posazený vpředu v zorném poli řidiče nad linkou volantu tak, aby řidič mohl sledovat ukazatele při minimálním odklánění zraku.

Dlouhý rozvor přináší celé posádce nejvíce prostoru pro nohy v dané třídě, jakož i metrový rozestup mezi předními a zadními pasažéry (měřeno v místě kyčelního kloubu). K dispozici je i velkorysý zavazadelník s nastavitelným dnem; při nesklopených zadních sedadlech je pro zavazadla připraveno 452 l.

Evropská premiéra bZ4X je naplánována na 2. prosince 2021.

Foto: archiv TMC