Toyota dlouhodobě pomáhá v pohybu těm, kdo se sami hýbat nemohou. Neustále proto modernizuje nejen svá auta, ale také vozítka pro chodce. Nové elektrické vozítko C+walk S usnadňuje život lidem a zejména seniorům, kteří sice jsou schopni samostatné chůze, ale mají potíže ujít delší vzdálenost nebo jít pěšky delší dobu, a proto často zůstávají doma, nebo nejsou schopni dojít si sami na nákup. C+walk S perfektně čte všechny nerovnosti vozovky, proto je jízda velmi pohodlná. Pohybuje se obvyklou rychlostí chůze, a tak je zcela bezpečné i pro pohyb na chodníku mezi chodci.

C+Walk S bylo navrženo k pohodlnému používání v pěších zónách, kde umožňuje pohyb a komunikaci v jednom prostoru s okolními chodci. Vozítko je vybaveno bezpečnostními funkcemi pro rozpoznávání překážek, které pomáhají zamezit střetům s překážkami či chodci ve směru jízdy. K dostání je u vybraných prodejců Toyoty v Japonsku a také zprostředkovatelů pronájmu a leasingu.

Lepší život seniorů: Díky modernímu vozítku jsou samostatnější | Toyota Life

Vozítko s jedním kolem vpředu a dvěma vzadu se vyznačuje štíhlými tvary, aby v daném prostředí nepůsobilo rušivě. Je prakticky navrženo pro snadné nastupování a vystupování. Jeho užívání usnadní nízký a široký stupínek ve výšce 130 mm, sedadlo umožňující sezení i stání, i výklopné opěrky na lokty. 

Nabije se za 2,5 hodiny a má prostor na nákup

Představec volantu hladce navazuje na plastovou karoserii, jejíž součástí je i demontovatelná baterie s možností upevnění nebo sejmutí jedním tahem. Doba jejího nabití je asi 2,5 hodiny, na jedno nabití ujede zhruba 12 kilometrů. Pod sedadlem je pak velký úložný prostor k pohodlnému uložení nákupního košíku.

C+walk S používá bezkartáčové motory zabudované v zadních kolech, umožňující snadné přejíždění nerovností i překonávání svahů. K rozjezdu, zrychlování, zpomalování a zastavování vozidel řady C+walk se používají páčky akcelerátoru po obou stranách volantu. 

Lepší život seniorů: Díky modernímu vozítku jsou samostatnější | Toyota Life

Jednoduchým stiskem páčky se vozidlo rozjede a zrychlí, povolením páčky pak vozidlo postupně zpomalí až do zastavení. Ovládání je intuitivní a snadné na pochopení pro každého. Použitím brzdových páček po obou stranách volantu lze v případě potřeby dosáhnout intenzivnějšího zpomalení. Stiskem tlačítka couvání, nezávislého na ostatních ovládacích prvcích, se aktivuje zpětný chod. Na displeji se přehledně zobrazuje nabití baterie a rychlost. 

Populace stárne, je třeba reagovat

Vozítky pro chodce Toyota reaguje na stárnutí japonské populace. Přibližně 20 procent občanů starších 75 let podle průzkumů Toyoty dokáže bez problému ujít pěšky pouze vzdálenost do 100 metrů. Dále bylo zjištěno, že z domova vychází o 10 procent méně osob starších 75 let než občanů ve věkové kategorii do 65 let. A občané bez řidičského průkazu vycházejí ven dokonce ještě asi o 20 procent méně. Fyzické schopnosti se s věkem postupně zhoršují, což občany omezuje v jejich denních aktivitách, jako je nakupování nebo prosté vycházení ven.

Lepší život seniorů: Díky modernímu vozítku jsou samostatnější | Toyota Life

Vedle nového C+walk S přišla Toyota také s modernizovanými vozítky C+walk T a C+pod. Zatímco C+walk T pro stojícího pasažéra prodělalo úpravy se zaměřením na rozměry a maximální rychlost, aby naplňovalo požadavky na provoz po chodnících, vozidlo C+pod kromě úprav v souladu s legislativou dostalo vylepšenou reakci na sešlápnutí brzdového pedálu.

Při zavádění a vylepšování vozítek pro seniory Toyota spolupracuje s dalšími společnostmi a místními samosprávami na přípravě nového obchodního modelu. Toyota bude zkoumat možnosti používání těchto prostředků jako doplňku regionální dopravy.

Foto: archiv