Na začátku byla fascinace oceánem a respekt k síle přírody. Poté se přidala touha ukázat, že ekologicky lze smýšlet v jakémkoli ohledu lidského života. S touto vizí vznikla francouzská surfovací prkna Notox, která se rozhodla jít příkladem celému odvětví a ukázat, že lze vyrábět i zodpovědně.

„Je potřeba respektovat oceán, obnovit naše vzájemné vazby. Chováme se totiž velmi nerozumně. Nedoceňujeme svět, ve kterém žijeme, a plýtváme zdroji. Svou prací se proto snažíme zvýšit uvědomělost alespoň mezi surfaři,“ říká Pierre Pomiers, zakladatel firmy Notox, která vyrábí ekologická surfovací prkna, která vznikají nejen s ohledem na životní prostředí, ale také na zdraví výrobců.

Marketing vítězí nad ekologií

Zdá se přirozené, že se surfařská prkna vyrábí zodpovědně, vždyť málokdy jste přírodě blíž než ve vlnách oceánu, ale ve skutečnosti to tak vůbec není. Přestože jde o sport, vlastně celý životní styl, který se odehrává venku, na čerstvém vzduchu, v moři nebo oceánu, mnohem větší váhu tu má marketing. „Masová výroba prken i oblečení přímo ovlivňuje oceán, který je cenným zdrojem a měl by být chráněn. Je ale děsivé, že z každých zpracovaných devíti kil materiálu jen tři kila zůstanou na prkně. Zbylých šest kilo je odpad, nerecyklovaný, nerecyklovatelný,“ vysvětluje Pierre.

„Když jsme začínali, motivoval mě vztah k přírodě, hledání dávného spojení člověka a přírody. Právě to vás donutí ptát se, jaké dopady na ni má vše, co děláte,“ popisuje Pierre Pomiers v kampani Driven japonské automobilky Toyota, jejímž cílem je představit projekty, které zlepšují současný život a stojí za to se od nich inspirovat při dalším vývoji.

Surfařská revoluce

Zatímco Pierre Pomiers má doktorát z robotiky, spoluzakladatel firmy Notox Benoit Rameix se věnoval výrobě surfařských prken už od útlého mládí. Poznali se při práci pro úplně jinou firmu, kde oba působili na inženýrských pozicích. Notox vyniká tím, že pracuje na nahrazování materiálů.

„Hledali jsme způsoby výroby, které dosud neexistovaly, a vyvinuli něco, co surfařský svět nikdy nezažil. Nahradili jsme sklolaminát užívaný v 95 procentech prken lněnými vlákny,“ vysvětluje Pierre. Výjimečnost jejich výroby spočívá třeba i v použití pojiv o biologickém základu. „Chtěli jsme dát lidem nenásilně najevo, že je potřeba změnit přístup. A to je největší motivace značky Notox.“ 

Zanechat planetě lepší děti

„Voda mi dává energii, ale naučila mě i pokoře. Jakmile si myslíte, že jste silnější než příroda, je po všem. Člověk se musí přizpůsobit přírodě, ne naopak,“ říká také snowboardista a ambasador prken Notox Mathieu Crépel, který dokonce před deseti lety s otcem a pár přáteli založil asociaci Water Family. Jejím cílem je vysvětlovat koloběh vody, ale třeba i vliv chemických látek na vodu v oceánech – především dětem, protože ty jsou budoucnost. 

„Myslím, že role rodičů není jen zanechat dětem lepší planetu, ale zejména zanechat planetě lepší děti,“ uzavírá školitelka asociace Water Family Louise Ropagnol.