Vodíková Toyota Mirai překonal světový rekord, když na jedno natankování ujela 1003 kilometrů. Vzdálenost absolvovala na veřejných komunikacích jižně od Paříže. K překonání rekordu byl využit vodík z obnovitelných zdrojů.
Průměrná spotřeba paliva na této cestě byla 0,55 kg/100 km. Mirai má zásobníky na vodík o kapacitě 5,6 kg. K překonání rekordu 1003 km uplatnili řidiči nacvičený „ekonomický“ jízdní styl, avšak bez jakýchkoli zvláštních technik, které by nebylo možné použít za běžného provozu. Ujetá vzdálenost i spotřeba paliva byla oficiálně potvrzena nezávislým orgánem.
Díky efektivnějšímu fungování systému palivových článků společně s nárůstem kapacity vodíkových zásobníků a lepší aerodynamikou se podařilo prodloužit dojezd vozu, který za standardních podmínek průměrně ujede 650 km. Tankování na čerpací stanici pod tlakem 700 barů přitom nezabere ani pět minut.
V posádce čtyř řidičů, kteří dosáhli nového světového rekordu, byl i Victorien Erussard, zakladatel a kapitán lodi Energy Observer, která je prvním plavidlem poháněným palivovým článkem od Toyoty. Bezemisní člun je energeticky nezávislý a slouží jako nástroj komunikace a výzkumná laboratoř probíhajících energetických změn. Energy Observer se postupně proměnil ve společnost zaměřenou na výzkum a inovace. Firma nedávno v Paříži představila svoji zbrusu novou výstavní vesničku věnovanou obnovitelným zdrojům energie a vodíku.
„Toyota vždy kráčela v čele inovací na poli vodíku a naše spolupráce je každým rokem intenzivnější. Jako někdejší účastník závodů na otevřeném moři potřebuji překonávat výzvy, a tak srdečně děkuji Frankovi Marottemu a jeho kolegům, kteří mě přibrali na tuto bezemisní výpravu, která dokládá, že nic není nemožné a vodíková mobilita už není jen budoucností,“ říká Victorien Erussad, zakladatel a kapitán plavidla Energy Observer.
Široké využití vodíku
Nová Toyota Mirai je druhou generací elektromobilu na palivové články. V porovnání s první generací se chlubí vyšším výkonem, elegantnějším a dynamičtějším designem a lepší jízdní dynamikou. Její uvedení dokonale zapadá do programu nazvaného Beyond Zero, který má poukázat na skutečnost, že pro Toyotu nejsou nulové emise konečným cílem. Vodík je důvěryhodným a hojným zdrojem pro dopravu a ukládání energie, a podle Toyoty tak představuje slibnou příležitost k rozvoji lepší společnosti.
Vodík může zajistit bezemisní mobilitu nejen v rámci silniční, ale i železniční, lodní a letecké dopravy. Stejně dobře poslouží k výrobě energie v průmyslu, firmách a domácnostech.
Toyota proto v tomto směru podporuje řadu iniciativ vedoucích ke zpřístupnění a diverzifikaci využití palivových článků, tedy elektrických generátorů (EODev), lodí (Hynova), vozů taxi, autobusů (Hype a RATP), nákladních vozidel (Hino), vodíkového města (Woven City) a dalších.
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼