Vodíková Toyota Mirai překonal světový rekord, když na jedno natankování ujela 1003 kilometrů. Vzdálenost absolvovala na veřejných komunikacích jižně od Paříže. K překonání rekordu byl využit vodík z obnovitelných zdrojů.

Průměrná spotřeba paliva na této cestě byla 0,55 kg/100 km. Mirai má zásobníky na vodík o kapacitě 5,6 kg. K překonání rekordu 1003 km uplatnili řidiči nacvičený „ekonomický“ jízdní styl, avšak bez jakýchkoli zvláštních technik, které by nebylo možné použít za běžného provozu. Ujetá vzdálenost i spotřeba paliva byla oficiálně potvrzena nezávislým orgánem.

Díky efektivnějšímu fungování systému palivových článků společně s nárůstem kapacity vodíkových zásobníků a lepší aerodynamikou se podařilo prodloužit dojezd vozu, který za standardních podmínek průměrně ujede 650 km. Tankování na čerpací stanici pod tlakem 700 barů přitom nezabere ani pět minut.

Světový rekord Toyoty Mirai: Na jednu nádrž ujela tisíc kilometrů | Toyota Life

V posádce čtyř řidičů, kteří dosáhli nového světového rekordu, byl i Victorien Erussard, zakladatel a kapitán lodi Energy Observer, která je prvním plavidlem poháněným palivovým článkem od Toyoty. Bezemisní člun je energeticky nezávislý a slouží jako nástroj komunikace a výzkumná laboratoř probíhajících energetických změn. Energy Observer se postupně proměnil ve společnost zaměřenou na výzkum a inovace. Firma nedávno v Paříži představila svoji zbrusu novou výstavní vesničku věnovanou obnovitelným zdrojům energie a vodíku.

„Toyota vždy kráčela v čele inovací na poli vodíku a naše spolupráce je každým rokem intenzivnější. Jako někdejší účastník závodů na otevřeném moři potřebuji překonávat výzvy, a tak srdečně děkuji Frankovi Marottemu a jeho kolegům, kteří mě přibrali na tuto bezemisní výpravu, která dokládá, že nic není nemožné a vodíková mobilita už není jen budoucností,“ říká Victorien Erussad, zakladatel a kapitán plavidla Energy Observer.

Široké využití vodíku

Nová Toyota Mirai je druhou generací elektromobilu na palivové články. V porovnání s první generací se chlubí vyšším výkonem, elegantnějším a dynamičtějším designem a lepší jízdní dynamikou. Její uvedení dokonale zapadá do programu nazvaného Beyond Zero, který má poukázat na skutečnost, že pro Toyotu nejsou nulové emise konečným cílem. Vodík je důvěryhodným a hojným zdrojem pro dopravu a ukládání energie, a podle Toyoty tak představuje slibnou příležitost k rozvoji lepší společnosti.

Vodík může zajistit bezemisní mobilitu nejen v rámci silniční, ale i železniční, lodní a letecké dopravy. Stejně dobře poslouží k výrobě energie v průmyslu, firmách a domácnostech.

Toyota proto v tomto směru podporuje řadu iniciativ vedoucích ke zpřístupnění a diverzifikaci využití palivových článků, tedy elektrických generátorů (EODev), lodí (Hynova), vozů taxi, autobusů (Hype a RATP), nákladních vozidel (Hino), vodíkového města (Woven City) a dalších.