Na vysoce konkurenčním trhu působila Toyota C-HR už při svém uvedení radikálně a svým vzhledem se jasně odlišila od tradičních SUV, zejména svými výraznými a ostrými tvary, které připomínaly spíše moderní sportovní kupé. V druhé generaci tento trend pokračuje a jde ještě dál. Navíc poprvé přichází s plug-in hybridním pohonem, těšte se také na vyšší výkon.

Úspěch C-HR v roli inovátora pomohl proměnit vnímání Toyoty v očích evropských zákazníků, kteří si začali k této značce přiřazovat silný emocionální rozměr. Polovina zákazníků potvrdila, že faktorem rozhodujícím o koupi vozu byl právě jeho odvážný vzhled. Toyota C-HR se postupně stala nejúspěšnějším modelem Toyoty v získávání zákazníků přecházejících od jiných značek.

Původní Toyota C-HR s křivkami připomínajícími kupé narušila tradiční představy o vzhledu vozů SUV. Nový model své tvary ještě vyostřuje do podoby profilu „super-kupé“. Tvarování přídě následuje novou tvář vozů od Toyoty, kterou už má čistě elektrická Toyota bZ4X nebo nový Prius. V ostře řezaných charakteristických křivkách patrných zejména na bocích vozu ještě více vynikají zapuštěné kliky dveří, které Toyota uvádí vůbec poprvé.

Toyota C-HR přijíždí ještě odvážnější a poprvé i jako plug-in hybrid | Toyota Life

Ke zhuštěnému a agilnímu vzhledu přispívají také krátké převisy a velká kola o průměru až 20″. Nové pojetí dostává také dvoubarevné lakování, kdy se kontrastní černý lak střechy protáhne dolů až k zadnímu nárazníku a tříčtvrtečnímu panelu na zádi. Návrháři tak chtěli vytvořit hladký vzhled s těsněji sevřenými křivkami a dokonalým začleněním různých prvků včetně kamer, radaru a ostřikovačů světlometů v souladu s koncepcí „skrytých technologií“.

Stylový interiér nabitý technologiemi

Také interiér působí ještě luxusněji a kultivovaněji. Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny v zóně řidiče, zatímco horizontální uspořádání přístrojového panelu společně s designovým motivem křídla evokuje zdání, jako by je kabina obepínala, čímž ještě násobí pocit pohodlí.

Toyota navrhla hladce fungující, intuitivní a přizpůsobené uživatelské prostředí, které předčí očekávání zákazníků a naplňuje dnešní požadavky uživatelů na propojený palubní ekosystém, v němž je možné používat aplikace z mobilního telefonu a ovládat nejrůznější funkce pomocí dotykového displeje nebo hlasových příkazů. Cílem návrhářů bylo vytvořit srozumitelné, intuitivní a přizpůsobené rozhraní, které předvídá vaše potřeby.

Toyota C-HR přijíždí ještě odvážnější a poprvé i jako plug-in hybrid | Toyota Life

Když se řidič blíží ke svému vozidlu, automaticky se aktivuje uvítací scénář se zapnutím vnějšího osvětlení – včetně nového světelného podpisu Toyota C-HR na výklopné zádi. Dále se automaticky použijí osobní přednastavení řidiče (podle výbavy) pro polohu sedadla, digitální přístrojový štít, head-up displej a obrazovku multimédií.

Pro novou Toyotu C-HR bude k dispozici multimediální paket Toyota Smart Connect včetně 8″ nebo 12,3″ dotykového displeje, palubního hlasového agenta a bezdrátového připojování chytrých telefonů prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. Majitel bude moci používat mobilní aplikaci MyT k dálkovému ovládání funkcí vozidla včetně klimatizace pro vyhřátí nebo vychlazení kabiny ještě před vyjetím.

Telefon místo klíče a aplikace, která umí parkovat

O vysoké úrovni inovací nové Toyoty C-HR svědčí i funkce automatického parkování, která je v dané třídě jedinečná. K dispozici bude i příslušná aplikace umožňující úplné zaparkování vozidla na dálku, kdy řidič zůstává vně vozu, a může jej tak ještě přesněji navést na úzké parkovací místo. Pro Toyotu C-HR bude k dispozici systém digitálního klíče, kdy k otevření a spuštění vozidla bude uživateli stačit, aby měl u sebe svůj telefon.

Systém difuzního osvětlení v kabině Toyoty C-HR zahrnuje až 64 barevných odstínů a zavádí možnost přímého a nepřímého osvětlení interiéru k navození požadované atmosféry v kabině (chladnější nebo vřelejší) nebo podle denní doby. V nabídce je i program 24 barevných odstínů, které se každou hodinu mění, a postupují tak od zářivých ranních tónů až po uvolněné odstíny ve večerních hodinách. Systém osvětlení také poprvé přispívá k vyšší bezpečnosti: zvukové a vizuální výstrahy asistenta pro bezpečné opuštění vozidla jsou zdůrazněny přepnutím vnitřního osvětlení na červenou jako varování před otevřením dveří, hrozí-li riziko střetu s vozidlem nebo cyklistou přijíždějícím zezadu.

Maximální bezpečnost

Vylepšené jsou samozřejmě i systémy aktivní bezpečnosti a funkce na podporu řízení Toyota Safety Sense. Díky ještě většímu rozsahu a širší nabídce funkcí vůz chrání před dalšími riziky nejčastějších dopravních nehod a ještě účinněji potlačuje únavu řidiče za volantem. K pohodlí přispívá i to, že veškeré budoucí verze systému bude možné zprostředkovat formou dálkových on-line aktualizací, tedy bez nutnosti návštěvy servisu.

Toyota C-HR přijíždí ještě odvážnější a poprvé i jako plug-in hybrid | Toyota Life

Ke klíčovým novinkám patří funkce potlačování akcelerace, která omezuje riziko sešlápnutí akceleračního pedálu, pokud by vpředu ve směru jízdy stálo jiné auto. Novinkou je i proaktivní asistent řidiče (PDA), jenž za nízkých rychlostí zajišťuje hladké zpomalování v situacích, kdy řidič uvolní plynový pedál při dojíždění pomalejšího vozidla nebo v nájezdu do zatáčky. Je zde asistent řízení, který rozpozná zatáčku ve směru jízdy a upravuje odpor řízení tak, aby řidič intuitivně natáčel volant tak, aby zatáčku projel hladce a stabilně.

Na přání bude k dispozici i paket vyspělých bezpečnostních systémů, jenž bude zahrnovat například asistenta pro změnu jízdního pruhu s upozorňováním na křižující objekty před vozidlem, systém monitorování řidiče, automatické přepínání dálkových světel s ovládáním pomocí kamery k vykrývání paprsků světla; a (v závislosti na místních dopravních předpisech) funkci hands-free řízení k automatickému následování vozidla vpředu při jízdě v dopravních kolonách.

Využití recyklovaných materiálů

Při návrhu vozu se dbalo na snížování uhlíkových emisí a intenzivnější využití recyklovaných materiálů na podporu trvalé udržitelnosti a principů kruhové ekonomiky. Zastoupení recyklovaných plastů se v porovnání s předchůdcem zdvojnásobilo – používají se k výrobě více než 100 různých dílů, včetně třeba látkového čalounění sedadel z recyklovaných PET lahví.

Nárazníky jsou vyrobeny z nového plastového materiálu, který se barví ještě ve formě – tato inovace by měla sama o sobě ušetřit stovky tun emisí CO2. Další úspory přinesl nový automatizovaný postup lakování s využitím vodou ředitelných laků a také použití nového veganského materiálu jako alternativy ke kůži na volantu.

Toyota C-HR přijíždí ještě odvážnější a poprvé i jako plug-in hybrid | Toyota Life

Také další úpravy celé konstrukce vozu přispěly nejen k jeho větší funkčnosti i udržitelnosti. Ke snížení hmotnosti vozu napomohla konstrukční a technologická opatření včetně nových druhů vysokopevnostní oceli a nové konstrukce panoramatického střešního okna. Pevné panoramatické střešní okno je opatřeno povrchovou vrstvou, která chrání před přehříváním, odráží infračervené záření a potlačuje zářivé teplo za slunečných dnů, ale současně pomáhá udržovat teplo v kabině za chladného počasí. Díky tomu není zapotřebí klasická sluneční clona, čímž se ušetřilo 5 kg hmotnosti a zároveň o 3 cm zvětšil prostor pro hlavu. Kromě toho není tolik zapotřebí využívat klimatizaci k udržování komfortní teploty v kabině.

Čtyři elektrifikované druhy pohonu

Vybrat si nyní můžete ze čtyř různých elektrifikovaných pohonů. V nabídce jsou hybridní elektrická ústrojí 1,8 a 2,0 litru (HEV), ale i plug-in hybridní elektrický model 2,0 litru (PHEV), nesoucí označení Hybrid 140, Hybrid 200, a Plug-in Hybrid 220. Provedení Hybrid 200 bude navíc k dispozici s inteligentním pohonem všech kol (AWD-i), který přidává lepší záběrové schopnosti a stabilitu při rozjezdech, v zatáčkách nebo na kluzkých površích, kdy přichází ke slovu kompaktní elektromotor/generátor s vysokým točivým momentem, zabudovaný do zadní nápravy vozu.

Nový model přináší výhody nejnovější technologie páté generace, kterou charakterizuje příkladné vyvážení vyššího výkonu a nízkých emisí v souladu s potřebami a prioritami typických zájemců o vůz v automobilovém segmentu C. K jejich naplnění přispělo komplexní přepracování klíčových součástí hybridního systému v rámci snižování hmotnosti (včetně nové převodovky a jednotky řízení energie, PCU) i nasazení výkonnější vysokonapěťové baterie.

Silnější hybrid s vyšším výkonem

Pohon Hybrid 140, který se už používá v modelové řadě Corolla, je zaměřen především na hospodárnost provozu, přesto dokáže nabídnout výrazně vyšší výkon než dosavadní Toyota C-HR s hybridním pohonem 1,8 litru. Ještě silnější variantou je Hybrid 200 s vyšším výkonem pro opojné zážitky za volantem s nekompromisně nízkou spotřebou. Provedení Plug-in Hybrid 220 – s nejlepším systémem v dané třídě – poskytuje suverénní čistě elektrickou jízdu v rámci každodenního provozu, ale i velmi hospodárný hybridní pohon na delších trasách.

Toyota C-HR přijíždí ještě odvážnější a poprvé i jako plug-in hybrid | Toyota Life

Systém dokáže automaticky upravit jízdní režim s ohledem na optimální spotřebu energie, kdy sleduje možnosti dobíjení energie podle profilu trasy na základě údajů palubní navigace. Toyota C-HR Plug-in Hybrid s novou funkcí sledování vymezené oblasti dokáže automaticky přepnout do režimu EV poté, co vůz vjede do nízkoemisní zóny a zároveň optimalizuje spotřebu energie z baterie v rámci celé trasy (za podmínky používání navigace a dostatečného nabití baterie).

Nové pohony byly zkalibrovány tak, aby zajistily intuitivní zrychlování a ovladatelnost včetně lepšího sladění odezvy vozidla na pokyny od akceleračního pedálu ve prospěch jistoty za volantem a radosti z řízení. Změny zahrnují i systém odpružení vozu, brzd a řízení s cílem ideálně vyvážit postavení vozidla, jízdní pohodlí a odezvu.

Co nabízí Premiere Edition

Nová Toyota C-HR bude uvedena ve dvou speciálních provedeních Premiere Edition, která představí nejvyšší úroveň výbavy a stylistického ztvárnění. Verze GR Sport Premiere Edition doplňuje stylistické prvky GR včetně masky chladiče s markantním motivem G, nově tvarovaných 20″ litých kol, označení GR, dekorů v provedení „tekutá černá“ na středovém panelu, a sportovních předních sedadel s reliéfním logem GR na hlavových opěrkách.

Toyota C-HR přijíždí ještě odvážnější a poprvé i jako plug-in hybrid | Toyota Life

Charakteristickým odstínem této verze je stříbrná Ultimate v dvoubarevném provedení v kombinaci s černou. K dispozici však budou i další barevná provedení. Výbava zahrnuje head-up displej a prémiový audiosystém JBL.

Verze Executive Premiere Edition dostala dvoubarevné lakování Sulphur. V kabině zaujmou sedadla čalouněná perforovanou kůží s kontrastním prošíváním v barvě Žlutá citrínová, head-up displej a panoramatické střešní okno.

Toyota C-HR přijíždí ještě odvážnější a poprvé i jako plug-in hybrid | Toyota Life

Zaujala vás nová generace Toyoty C-HR? On-line objednávky začínají už 17. července. První vozy do Česka dorazí na přelomu roku.

Foto: archiv