Na vysoce konkurenčním trhu působila Toyota C-HR už při svém uvedení radikálně a svým vzhledem se jasně odlišila od tradičních SUV, zejména svými výraznými a ostrými tvary, které připomínaly spíše moderní sportovní kupé. V druhé generaci tento trend pokračuje a jde ještě dál. Navíc poprvé přichází s plug-in hybridním pohonem, těšte se také na vyšší výkon.
Úspěch C-HR v roli inovátora pomohl proměnit vnímání Toyoty v očích evropských zákazníků, kteří si začali k této značce přiřazovat silný emocionální rozměr. Polovina zákazníků potvrdila, že faktorem rozhodujícím o koupi vozu byl právě jeho odvážný vzhled. Toyota C-HR se postupně stala nejúspěšnějším modelem Toyoty v získávání zákazníků přecházejících od jiných značek.
Původní Toyota C-HR s křivkami připomínajícími kupé narušila tradiční představy o vzhledu vozů SUV. Nový model své tvary ještě vyostřuje do podoby profilu „super-kupé“. Tvarování přídě následuje novou tvář vozů od Toyoty, kterou už má čistě elektrická Toyota bZ4X nebo nový Prius. V ostře řezaných charakteristických křivkách patrných zejména na bocích vozu ještě více vynikají zapuštěné kliky dveří, které Toyota uvádí vůbec poprvé.
Ke zhuštěnému a agilnímu vzhledu přispívají také krátké převisy a velká kola o průměru až 20″. Nové pojetí dostává také dvoubarevné lakování, kdy se kontrastní černý lak střechy protáhne dolů až k zadnímu nárazníku a tříčtvrtečnímu panelu na zádi. Návrháři tak chtěli vytvořit hladký vzhled s těsněji sevřenými křivkami a dokonalým začleněním různých prvků včetně kamer, radaru a ostřikovačů světlometů v souladu s koncepcí „skrytých technologií“.
Stylový interiér nabitý technologiemi
Také interiér působí ještě luxusněji a kultivovaněji. Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny v zóně řidiče, zatímco horizontální uspořádání přístrojového panelu společně s designovým motivem křídla evokuje zdání, jako by je kabina obepínala, čímž ještě násobí pocit pohodlí.
Toyota navrhla hladce fungující, intuitivní a přizpůsobené uživatelské prostředí, které předčí očekávání zákazníků a naplňuje dnešní požadavky uživatelů na propojený palubní ekosystém, v němž je možné používat aplikace z mobilního telefonu a ovládat nejrůznější funkce pomocí dotykového displeje nebo hlasových příkazů. Cílem návrhářů bylo vytvořit srozumitelné, intuitivní a přizpůsobené rozhraní, které předvídá vaše potřeby.
Když se řidič blíží ke svému vozidlu, automaticky se aktivuje uvítací scénář se zapnutím vnějšího osvětlení – včetně nového světelného podpisu Toyota C-HR na výklopné zádi. Dále se automaticky použijí osobní přednastavení řidiče (podle výbavy) pro polohu sedadla, digitální přístrojový štít, head-up displej a obrazovku multimédií.
Pro novou Toyotu C-HR bude k dispozici multimediální paket Toyota Smart Connect včetně 8″ nebo 12,3″ dotykového displeje, palubního hlasového agenta a bezdrátového připojování chytrých telefonů prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. Majitel bude moci používat mobilní aplikaci MyT k dálkovému ovládání funkcí vozidla včetně klimatizace pro vyhřátí nebo vychlazení kabiny ještě před vyjetím.
Telefon místo klíče a aplikace, která umí parkovat
O vysoké úrovni inovací nové Toyoty C-HR svědčí i funkce automatického parkování, která je v dané třídě jedinečná. K dispozici bude i příslušná aplikace umožňující úplné zaparkování vozidla na dálku, kdy řidič zůstává vně vozu, a může jej tak ještě přesněji navést na úzké parkovací místo. Pro Toyotu C-HR bude k dispozici systém digitálního klíče, kdy k otevření a spuštění vozidla bude uživateli stačit, aby měl u sebe svůj telefon.
Systém difuzního osvětlení v kabině Toyoty C-HR zahrnuje až 64 barevných odstínů a zavádí možnost přímého a nepřímého osvětlení interiéru k navození požadované atmosféry v kabině (chladnější nebo vřelejší) nebo podle denní doby. V nabídce je i program 24 barevných odstínů, které se každou hodinu mění, a postupují tak od zářivých ranních tónů až po uvolněné odstíny ve večerních hodinách. Systém osvětlení také poprvé přispívá k vyšší bezpečnosti: zvukové a vizuální výstrahy asistenta pro bezpečné opuštění vozidla jsou zdůrazněny přepnutím vnitřního osvětlení na červenou jako varování před otevřením dveří, hrozí-li riziko střetu s vozidlem nebo cyklistou přijíždějícím zezadu.
Maximální bezpečnost
Vylepšené jsou samozřejmě i systémy aktivní bezpečnosti a funkce na podporu řízení Toyota Safety Sense. Díky ještě většímu rozsahu a širší nabídce funkcí vůz chrání před dalšími riziky nejčastějších dopravních nehod a ještě účinněji potlačuje únavu řidiče za volantem. K pohodlí přispívá i to, že veškeré budoucí verze systému bude možné zprostředkovat formou dálkových on-line aktualizací, tedy bez nutnosti návštěvy servisu.
Ke klíčovým novinkám patří funkce potlačování akcelerace, která omezuje riziko sešlápnutí akceleračního pedálu, pokud by vpředu ve směru jízdy stálo jiné auto. Novinkou je i proaktivní asistent řidiče (PDA), jenž za nízkých rychlostí zajišťuje hladké zpomalování v situacích, kdy řidič uvolní plynový pedál při dojíždění pomalejšího vozidla nebo v nájezdu do zatáčky. Je zde asistent řízení, který rozpozná zatáčku ve směru jízdy a upravuje odpor řízení tak, aby řidič intuitivně natáčel volant tak, aby zatáčku projel hladce a stabilně.
Na přání bude k dispozici i paket vyspělých bezpečnostních systémů, jenž bude zahrnovat například asistenta pro změnu jízdního pruhu s upozorňováním na křižující objekty před vozidlem, systém monitorování řidiče, automatické přepínání dálkových světel s ovládáním pomocí kamery k vykrývání paprsků světla; a (v závislosti na místních dopravních předpisech) funkci hands-free řízení k automatickému následování vozidla vpředu při jízdě v dopravních kolonách.
Využití recyklovaných materiálů
Při návrhu vozu se dbalo na snížování uhlíkových emisí a intenzivnější využití recyklovaných materiálů na podporu trvalé udržitelnosti a principů kruhové ekonomiky. Zastoupení recyklovaných plastů se v porovnání s předchůdcem zdvojnásobilo – používají se k výrobě více než 100 různých dílů, včetně třeba látkového čalounění sedadel z recyklovaných PET lahví.
Nárazníky jsou vyrobeny z nového plastového materiálu, který se barví ještě ve formě – tato inovace by měla sama o sobě ušetřit stovky tun emisí CO2. Další úspory přinesl nový automatizovaný postup lakování s využitím vodou ředitelných laků a také použití nového veganského materiálu jako alternativy ke kůži na volantu.
Také další úpravy celé konstrukce vozu přispěly nejen k jeho větší funkčnosti i udržitelnosti. Ke snížení hmotnosti vozu napomohla konstrukční a technologická opatření včetně nových druhů vysokopevnostní oceli a nové konstrukce panoramatického střešního okna. Pevné panoramatické střešní okno je opatřeno povrchovou vrstvou, která chrání před přehříváním, odráží infračervené záření a potlačuje zářivé teplo za slunečných dnů, ale současně pomáhá udržovat teplo v kabině za chladného počasí. Díky tomu není zapotřebí klasická sluneční clona, čímž se ušetřilo 5 kg hmotnosti a zároveň o 3 cm zvětšil prostor pro hlavu. Kromě toho není tolik zapotřebí využívat klimatizaci k udržování komfortní teploty v kabině.
Čtyři elektrifikované druhy pohonu
Vybrat si nyní můžete ze čtyř různých elektrifikovaných pohonů. V nabídce jsou hybridní elektrická ústrojí 1,8 a 2,0 litru (HEV), ale i plug-in hybridní elektrický model 2,0 litru (PHEV), nesoucí označení Hybrid 140, Hybrid 200, a Plug-in Hybrid 220. Provedení Hybrid 200 bude navíc k dispozici s inteligentním pohonem všech kol (AWD-i), který přidává lepší záběrové schopnosti a stabilitu při rozjezdech, v zatáčkách nebo na kluzkých površích, kdy přichází ke slovu kompaktní elektromotor/generátor s vysokým točivým momentem, zabudovaný do zadní nápravy vozu.
Nový model přináší výhody nejnovější technologie páté generace, kterou charakterizuje příkladné vyvážení vyššího výkonu a nízkých emisí v souladu s potřebami a prioritami typických zájemců o vůz v automobilovém segmentu C. K jejich naplnění přispělo komplexní přepracování klíčových součástí hybridního systému v rámci snižování hmotnosti (včetně nové převodovky a jednotky řízení energie, PCU) i nasazení výkonnější vysokonapěťové baterie.
Silnější hybrid s vyšším výkonem
Pohon Hybrid 140, který se už používá v modelové řadě Corolla, je zaměřen především na hospodárnost provozu, přesto dokáže nabídnout výrazně vyšší výkon než dosavadní Toyota C-HR s hybridním pohonem 1,8 litru. Ještě silnější variantou je Hybrid 200 s vyšším výkonem pro opojné zážitky za volantem s nekompromisně nízkou spotřebou. Provedení Plug-in Hybrid 220 – s nejlepším systémem v dané třídě – poskytuje suverénní čistě elektrickou jízdu v rámci každodenního provozu, ale i velmi hospodárný hybridní pohon na delších trasách.
Systém dokáže automaticky upravit jízdní režim s ohledem na optimální spotřebu energie, kdy sleduje možnosti dobíjení energie podle profilu trasy na základě údajů palubní navigace. Toyota C-HR Plug-in Hybrid s novou funkcí sledování vymezené oblasti dokáže automaticky přepnout do režimu EV poté, co vůz vjede do nízkoemisní zóny a zároveň optimalizuje spotřebu energie z baterie v rámci celé trasy (za podmínky používání navigace a dostatečného nabití baterie).
Nové pohony byly zkalibrovány tak, aby zajistily intuitivní zrychlování a ovladatelnost včetně lepšího sladění odezvy vozidla na pokyny od akceleračního pedálu ve prospěch jistoty za volantem a radosti z řízení. Změny zahrnují i systém odpružení vozu, brzd a řízení s cílem ideálně vyvážit postavení vozidla, jízdní pohodlí a odezvu.
Co nabízí Premiere Edition
Nová Toyota C-HR bude uvedena ve dvou speciálních provedeních Premiere Edition, která představí nejvyšší úroveň výbavy a stylistického ztvárnění. Verze GR Sport Premiere Edition doplňuje stylistické prvky GR včetně masky chladiče s markantním motivem G, nově tvarovaných 20″ litých kol, označení GR, dekorů v provedení „tekutá černá“ na středovém panelu, a sportovních předních sedadel s reliéfním logem GR na hlavových opěrkách.
Charakteristickým odstínem této verze je stříbrná Ultimate v dvoubarevném provedení v kombinaci s černou. K dispozici však budou i další barevná provedení. Výbava zahrnuje head-up displej a prémiový audiosystém JBL.
Verze Executive Premiere Edition dostala dvoubarevné lakování Sulphur. V kabině zaujmou sedadla čalouněná perforovanou kůží s kontrastním prošíváním v barvě Žlutá citrínová, head-up displej a panoramatické střešní okno.
Zaujala vás nová generace Toyoty C-HR? On-line objednávky začínají už 17. července. První vozy do Česka dorazí na přelomu roku.
Foto: archiv
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼