Letos byl důležitý rok. Byl totiž už třicátým rokem, kdy Toyota oficiálně prodává svá auta v Česku. Loňský rok navíc můžeme prohlásit za zatím nejúspěšnější v historii a i teď jsme rostli podobným tempem. Jen díky vám máme za sebou tak úspěšný příběh. Děkujeme a zveme vás do našich archivů připomenout si ty nejzajímavější i nejzábavnější momenty.
Automobily značky Toyota se do České republiky začaly oficiálně dovážet na podzim roku 1993, kdy vznikla společnost Toyota Tsusho ČR. Její mateřskou firmou byla japonská Toyota Tsusho Corporation, a tak dlouho byli přímými nadřízenými českých zaměstnanců japonští manažeři, kteří také nabírali první české týmy. I díky tomu se do Česka podařilo přivést pověstnou preciznost, kvalitu a spolehlivost, a to nejen ve slavných vozech, ale i pracovních postupech.
Zájem o Toyotu rychle stoupal. V prvním roce dovozu bylo prodáno celkem 111 osobních a 16 lehkých užitkových automobilů značky, v druhém roce již překročil prodej automobilů Toyota tisícovku. Tisícím prodaným vozem v Česku byla Toyota Carina E, kterou si pořídila společnost Coca Cola.
Čtěte také: V české Toyotě pracuje od samého začátku dodnes
Od roku 2006 pak Toyota začala stabilně prodávat okolo 5000 vozů ročně. Od roku 2017 prodeje strmě rostou. Loňský rok byl dokonce nejlepším v celé historii. Toyota meziročně zvýšila prodej o 15 procent na 13 728 vozů. Stala se tak čtvrtou nejprodávanější značkou v Česku a v růstu pokračuje i v letošním roce. Jen za první tři měsíce poskočila s více než 4600 prodanými vozy na třetí pozici na trhu.
Samozřejmě Češi se stali fanoušky a někteří i řidiči Toyoty ještě mnohem dříve než na začátku 90. let. Už před zahájením oficiálního importu bylo v 80. letech minulého století dovezeno do tehdejšího Československa prostřednictvím podniků zahraničního obchodu Tuzex a Motokov, ale také státním podnikem Mototechna, několik desítek vozů Toyota Corolla. Auta však tehdy byla jen pro „vyvolené“ – formou takzvaných přednostních dodávek je mohli dostat jen režimní prominenti přes speciální poukazy, s nimiž se chodilo do Tuzexu.
Dnes je naopak Toyota pro každého. Uvědomuje si nutnost nabízet dostatek různých alternativních pohonů, protože každý má jiný životní styl a jiné preference. Byla to přitom právě Toyota, kdo v roce 1997 českým zákazníkům díky modelu Prius jako první představil hybridní pohon. Dnes tvoří hybridy 32 procent z celkových prodejů za celých 30 let, což znamená, že Toyota už v Česku prodala 46 000 hybridních vozů.
Co se týče současného zájmu, odjíždí dnes z našich showroomů s hybridním pohonem celých 51 procent řidičů. Prodej aut s hybridním pohonem značek Toyota a Lexus v posledních letech strmě roste. Dá se říct, že od roku 2015 se každoročně zdvojnásobuje. V současnosti je v nabídce hybridní pohon už páté generace, který funguje sice stále na stejném principu, ale je mnohem účinnější a výkonnější.
Ani přes takový úspěch Toyota nikdy nechtěla jít jen jedinou cestou. Brzy v její nabídce přibyl plug-in hybridní pohon, poprvé opět v modelu Prius. Byla také první, kdo do Česka přivezl vodíkový pohon a zasloužila se o vznik prvních vodíkových čerpacích stanic v zemi. Ani tady to ale nekončí. Aby nabídka byla kompletní, nechybí ani čtvrtá možnost, tedy čistý elektromobil, kterým je novinka Toyota bZ4X.
Věříme proto, že i dalších 30 let budeme nejen symbolem kvality a nejvyšší bezpečnosti, ale také moderních technologií, které přispívají k pohodlnějšímu cestování, ale také k rozvoji celé infrastruktury i společnosti.
Foto: archiv Toyota Tsusho Praha
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼