Vodíková Toyota Mirai zdolala další rekord a dostala se do Guinessovy knihy s novým rekordem – nejdelší vzdálenost ujetá elektromobilem na vodíkové palivové články na jedno natankování. Po silnicích Jižní Kalifornie totiž urazila 1360 kilometrů. Automobil během celého testu spotřeboval 5,65 kilogramu vodíku, jeho načerpání trvalo pět minut. 

Vůz při tom nevypustil do ovzduší žádné zplodiny ani CO2, pouze čistou vodu. Na stejné trase by konvenční automobil poháněný benzínem uvolnil cca 300 kg oxidu uhličitého.

Automobil cestou minul 12 vodíkových čerpacích stanic, projížděl zejména hustým provozem během dopravní špičky, kdy se teploty pohybovaly mezi 18 až 28 stupni Celsia. 

Čtěte také: Vyvracíme nejčastější mýty o vodíkové Toyotě Mirai

Palivová nádrž byla zaplombovaná hned po načerpání vodíku na začátku testu. Řidiči se zaměřili na co nejnižší spotřebu energie, a nakonec dosáhli výsledku v přepočtu 13,8 kWh/100 km. 

Za volant Toyoty Mirai usedl Wayne Gerdes, který se profesionálně věnuje testování dojezdu automobilů, doprovázel ho pilot Bob Winger. Dvoudenní pokus začal v pondělí 23. srpna tohoto roku v Toyota Technical Center (TCC) v Kalifornii. Právě zde se nachází americká centrála výzkumu a vývoje palivových článků Toyoty. 

Vůz jel nejprve na jih do San Ysidra, potom na sever do Santa Barbary přes Santa Monicu a Malibu po dálnici Pacific Coast Highway. Večer se Wayne Gerdes vrátil do Toyota Technical Center s najetými 761 km. Druhá část trasy, kterou se Toyota Mirai vydala další den, tedy 24. srpna, ve větší míře vedla po místních komunikacích. 

Toyota Mirai se zapsala do Guinessovy knihy rekordů | Toyota Life

Automobil v této etapě ujel 599 km, prodíral se mimo jiné ucpanými silnicemi v ranních a odpoledních špičkách, a to i na dálnici ze San Diega do Los Angeles. Na sklonku dne na zbytek vodíku v nádrži dojel do sídla TTC. 

Svědkem jeho příjezdu byl Michael Empric, rozhodčí a mluvčí Guinessovy knihy rekordů, který následně, společně s řidičem Waynem Gerdesem, ověřil, že je palivová nádrž stále zaplombovaná, a dohlížel na její otevření. 

Potvrzeno: Vodíková Toyota Mirai je maximálně bezpečná

„Jako rozhodčí Guinness World Records již 10 let sleduji pokusy o překonání rekordů různého druhu, včetně vzdálenostních. Dvoudenní test Toyoty Mirai bez tankování ukazuje sílu a možnosti technologie elektronického pohonu na palivové články. Právě tato technologie společně s promyšlenou konstrukcí Toyoty Mirai umožnila dosažení tohoto historického rekordu,” prohlásil Michael Empric. 

Foto: Lucie Cápková, archiv TMC