Sportovní divize Toyota Gazoo Racing pracuje na vývoji spalovacího vodíkového motoru a teď ukázala výjimečný koncept vozu AE86 H2. Skutečně jde o dnes už legendární sportovní kupé, které se vyrábělo v polovině 80. let. Tímto krokem chce Toyota uklidnit, že přechodem na vodík nebo klasický elektromobil nikdo nepřijde o svůj požitek z jízdy, ani aut jako takových. 

Legendární AE86 dostala vodíkového motoru i BEV verzi s elektromobilem. „Spousta lidí cítí úzkost z toho, že máme opustit automobily v podobě, na kterou jsme byli mnoho let zvyklí. Toyota se proto rozhodla vzít starší vůz a na jeho základě vytvořit něco nového,“ vysvětluje nový prezident Lexus International Takeshi Watanabe, který měl na starost čistě elektrický koncept.

Mohlo by vás zajímat: Vodík lze vyrábět i z použitých plastů

„Naším záměrem bylo do stávajícího vozu aplikovat v největší možné míře již známé technologie. Chtěli jsme využít vodíkový pohon ve stávajícím modelu a udělat ho zábavnější. Pro to jsme použili naši srdeční záležitost AE86,“ dodává Tomoya Takahashi, nový prezident Gazoo Racing Company, který byl zodpovědný za vodíkovou verzi.

Jak proměna AE86 probíhala?

U vodíkového modelu bylo potřeba vůz zcela rozebrat, vyčistit a znovu nalakovat. Pro přepracování stávajícího motoru na spalování vodíku konstruktéři TGR využili 3D modelování i nejnovější poznatky z moderní jednotky G16E. Ty bylo nutné zakomponovat do klasického mechanického agregátu. Zcela nově bylo nutné vytvořit svody a výfuk. Výsledkem je vůz s výbornou akcelerací a sportovními jízdními výkony.

Toyota ukázala pokroky: Proč vodíkový motor dostalo auto z 80. let? | Toyota Life

Při vzniku elektrické verze šli konstruktéři jinou cestou. Z vozu zcela odstranili spalovací agregát a místo něj zabudovali elektromotor a baterie. Nešli přitom cestou maximalizace kapacity baterií pro co nejdelší dojezd, ale spíše se snažili zachovat nízkou hmotnost vozu. Výsledkem je lehké sportovní auto s mohutnou akcelerací. 

„S AE 86 mám osobní zkušenost a byl jsem překvapený, jak zábavné to auto s elektromotorem je,“ hodnotí výsledek Kenji Arai z vývojového oddělení Lexusu.

Cílem je uhlíková neutralita

Projekt vodíkového motoru je jednou z možností, kterými chce Toyota dosáhnout uhlíkové neutrality. Spolupracuje na tom s mnoha partnery z celého světa. V roce 2022 už proběhly předváděcí jízdy s vozem s vodíkovým motorem GR Yaris H2. Ten se zúčastnil dvou podniků WRC v srpnu v Belgii a v listopadu v Japonsku.   

Čtěte také: GR Yaris jezdí na vodík

V prosinci pak do svého prvního závodu mimo Japonsko vstoupil další koncept s vodíkovým motorem ORC Rookie GR Corolla H2. Byl nasazený ve vytrvalostním závodě Idemitsu 1500 Super Endurance 2022 na 25 hodin v Thajsku.

Foto: archiv