Očekává se, že v rámci Evropské unie a Velké Británie bude do deseti let v provozu nejméně 60 tisíc nákladních vozidel na vodík. Vznikla proto studie, podle níž by do roku 2030 mělo v ČR vyrůst 20 vodíkových plnicích stanic pro kamiony. Německo jich se svou hustou dálniční sítí bude potřebovat zhruba 300 a například Slovensko 10.
Jde o součást plánu, jak dosáhnout celoevropského cíle podle Směrnice Evropského parlamentu a Rady o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (AFID), kterým je výstavba zhruba 300 vodíkových čerpacích stanic pro nákladní vozidla do roku 2025 a nejméně 1000 stanic do roku 2030. Zmíněná studie Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) se proto zaměřila na to, kolik čerpaček by měly postavit jednotlivé země.
Vodíkové čerpací stanice pro nákladní vozidla by měly poskytovat denní kapacitu nejméně šest tun H2 a k dispozici by měly být minimálně dvě tankovací pistole na každé stanici. Podle AFID by si měly členské státy stanovit závazné cíle tak, aby byl do roku 2025 a 2030 garantován nezbytný počet vodíkových čerpacích stanic napříč celou Unií.
Čtěte také: Evropu propojí vodíková potrubní síť dlouhá 40 tisíc kilometrů
Infrastruktura nezbytná pro tankování nákladních vozidel na palivové články dnes v Evropě prakticky chybí. Těžká nákladní vozidla nemohou navíc z důvodu vyššího výkonu a energetických nároků využívat stávající infrastrukturu pro osobní vozy.
Česko je v rozvoji vodíkové infrastruktury na začátku. Letos by měly vzniknout v síti Benzina první vodíkové čerpací stanice pro osobní auta a do roku 2023 by mohlo být vybudováno šest až osm čerpacích stanic na vodík. Podle odhadu ministerstva průmyslu by v tuzemsku za deset let mohlo jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články.
Vlády evropských zemí spatřují ve vodíku možnost, jak snáze dosáhnout nízkých nebo nulových emisí. Největším problémem je zpracování paliva do formy využitelného média. S dostatečnými investicemi je však možné nalézt metody šetrné k životnímu prostředí. Potřebná tankovací infrastruktura se rozrůstá a v současnosti je po celé Evropě přes 300 vodíkových stanic pro osobní vozy.
Toyota přichází s Mirai i vodíkovými nákladními auty
První elektromobily na vodíkové palivové články se již v Evropě prodávají. Například Toyota Mirai druhé generace je už i na českém trhu a celosvětově si ji pořídilo více než 10 000 zákazníků. Na jednu nádrž ujede více než 600 kilometrů a natankování trvá tři až pět minut. Toyota vyvíjí i nákladní vozy na vodík nebo vodíková plavidla. Příkladem je loď Energy Observer, která je právě na testovací plavbě kolem světa.
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼