Skupina japonských firem plánuje využívat plastový odpad jako zdroj čistého vodíku. Automobilka Toyota, producent průmyslových plynů Iwatani a konstrukční skupina JGC Holdings budou při výrobě vodíku používat plast pocházející z domácností i průmyslu. Cílem je přechod Japonska k vodíkové ekonomice.
Produkce vodíku na principu přeměny odpadu v energii je novým oborem, který zaznamenává rychlý růst. Zabývají se jím start-upy po celém světě, zejména v regionech s omezenými zdroji. K nejuznávanějším se řadí kalifornské společnosti SGH2 a Ways2H.
Zmíněný recyklační projekt je významným posunem v japonské strategii zaměřené na dekarbonizaci ekonomiky. Japonsko nedisponuje volnou půdou k výstavbě fotovoltaických nebo větrných elektráren, ani zásobami fosilních paliv. Vodíková ekonomika tak představuje slibný zdroj do budoucna, a to i v případě, že by bylo nutné palivo dovážet.
Výroba vodíku pomocí odpadu je levnější
Podle společnosti Ways2H je výroba čistého vodíku pomocí odpadu levnější než využívání obnovitelných zdrojů. Země vycházejícího slunce čelí problému, jak naložit s ohromným množstvím jednorázového plastového odpadu. Každoročně se jej v zemi vyprodukuje kolem 9,4 milionů tun.
Na každého Japonce v roce 2019 průměrně připadlo 37 kilogramů plastového odpadu, který se navíc nerecykluje přímo v Japonsku. Osm procent odpadu míří na skládky, 12 procent se vyváží a 67 procent se spaluje. Každoročně se tak uvolní do atmosféry kolem 13 milionů tun CO2.
Dvě mouchy jednou ranou
Využití plastového odpadu k výrobě čistého vodíku by tak pomohlo vyřešit hned dva velké problémy. Japonské společnosti by mohly produkovat čistý vodík a zároveň redukovat nashromážděný plastový odpad.
Ten se v celém procesu výroby vodíku nejprve rozmělní a následně spaluje za nízkých i vysokých teplot ve zplynovacích pecích. Dochází k přeměně na syntetický plyn, který obsahuje oxid uhelnatý a vodík. Následně se přidávají vodní páry, aby se zvýšila koncentrace H2. Na závěr se páry pomocí absorpčního činidla odstraní.
Foto: Pexels.com
Mohlo by vás zajímat
Popularita hybridů od značky Toyota celosvětově roste. Najdete mezi nimi nejen městské vozy, ale i prostorná SUV. Na trhu máme již 5. generaci samonabíjecího hybridního pohonu, ale jejich základní myšlenka je pořád stejná - spolupráce benzínového motoru a elektromotoru. V naší nabídce najdete 2 základní typy hybridů: Full-hybrid ⚡️ Benzínový motor v kombinaci s elektromotorem. S plně hybridním pohonem můžete využívat elektrický režim až 77 % z celkové doby jízdy s nižšími náklady na údržbu s podobnou pořizovací cenou jako u vozů s klasickým pohonem. Plug-in hybrid 🔌 Staví na hybridním pohonu s autonomním dobíjením, ale přináší výkonnější baterii, která nabízí větší dojezd na samotný elektromotor, bez emisí a s nulovou spotřebou. Nabíjet můžete i z externího zdroje energie.