Toyota vyvíjí novou generaci baterií s vyšší hustotou a lepším výkonem. Měly by výrazně prodloužit dojezd elektromobilů a zkrátit dobu nabíjení. Po roce 2026 budou vozy Toyota používat mimo jiné vysoce výkonné bipolární lithium-iontové baterie s niklovou katodou.
Předpokládá se, že dojezd vozu využívajícího takovou baterii bude přibližně 1100 kilometrů, přičemž odhadovaná doba rychlého nabíjení bude přibližně 20 minut (z 10 na 80 procent). Toyota také průběžně pracuje na průlomových bateriích s pevným elektrolytem, které by se mohly ve vozech objevit v letech 2027-2028. Taková baterie by měla umožnit dojezd až 1200 kilometrů a rychlé nabíjení zvládne do 10 minut.
Cílem značky v rámci strategie Battery 3R je přitom co nejefektivněji využívat trakční baterie z elektromobilů během celého jejich životního cyklu, snižovat množství odpadu a zvyšovat podíl recyklovaných materiálů. Toyota se rovněž snaží recyklovat vyřazené baterie udržitelným způsobem, který předpokládá snížení množství vypouštěného oxidu uhličitého, přičemž získaný materiál bude sloužit k výrobě nových baterií.
Baterie najdou další využití
Životní cyklus baterií je důležitý zejména u elektromobilů. Aktivity Toyoty v této oblasti zahrnují vývoj bateriových technologií tak, aby baterie používané v elektrických a hybridních vozech byly účinné, měly dlouhou životnost a zákazníci si mohli být jisti jejich dlouhodobou kvalitou. Jakmile baterie přestanou být vhodné pro použití v automobilu, mohou najít další využití v automobilovém průmyslu, ale i v jiných hospodářských odvětvích.
Společně s energetickou společností JERA automobilka vybudovala první víceúčelové úložiště energie Sweep Energy Storage – zařízení vytvořené z použitých baterií pocházejících z elektricky poháněných automobilů. Tento systém umožňuje využít celou dostupnou kapacitu každé baterie bez ohledu na její výkon, spotřebu či míru opotřebení.
Společně s Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO) vyvíjí Toyota stacionární úložiště energie o kapacitě 3 MWh, tvořené bateriemi získanými z hybridních a elektrických vozů Toyota, pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů, přeměnu stejnosměrného proudu na střídavý a jeho dlouhodobé využití.
Strategie Battery 3R zahrnuje redukci, recyklaci a znovuvyužití použitých baterií ve spolupráci s partnery v celosvětovém měřítku. Hlavním cílem značky je nadále podporovat rozvoj bateriových elektromobilů a také místní společenství. Aktivity Toyoty směřují k maximalizaci sběru a detoxikaci použitých baterií po celém světě tím, že pro ně najde další uplatnění.
Foto: Lukáš Wagneter, archiv
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼