Toyota Life
Technologie

Naftě odzvonilo? Na její místo se tlačí vodík

Naftě odzvonilo? Na její místo se tlačí vodík | Toyota Life

Koncem letošního roku by měl být uvedený do provozu první ukázkový projekt stacionárního zdroje energie firem Daimler a Rolls-Royce, který bude využívat moduly palivových článků pocházející z automobilové výroby ve Friedrichshafenu. 

Právě ve vodíkových článcích vidí podle německého deníku Handelsblatt firmy budoucnost velkých záložních zdrojů energie namísto dieselových centrál, které jsou krajně neekologické. Jde o první výsledek spolupráce značek Daimler, Volvo a Rolls-Royce v oblasti záložních centrál. Očekává se, že finální dohodu o spolupráci firmy uzavřou do konce letošního roku. 

Ekologičtější i levnější

Podrobnosti jsou zatím otevřené, nicméně cílem je společně nabízet bezemisní alternativu k naftovým elektrocentrálám pro ta zařízení, u nichž je klíčové zajistit bezpečnost provozu. Jde například o nemocnice nebo datová centra.

Rolls-Royce chce prodávat ekologické záložní generátory postavené na palivových článcích firem Daimler a Volvo pod značkou MTU. Obě firmy věří, že díky spolupráci s Rolls-Royce objem prodávaných palivových článků výrazně naroste. Tím se sníží náklady na další vývoj této relativně drahé technologie. Daimler chce prostřednictvím joint-venture s Rolls-Royce demonstrovat konkrétní příležitosti pro komerční využívání vodíkové technologie. 

Průkopníkem je Toyota Mirai

Vodíkové technologie nabízí v porovnání s jinými zdroji bezprecedentně vysokou spolehlivost, modulární rozšiřitelnost a veškeré výhody obnovitelné energie bez závislosti na klasickém energetickém trhu. 

Zatímco v energetice se projekty s vodíkem teprve rozbíhají, v oblasti elektromobility již auta na vodík běžně jezdí. Průkopníkem v této oblasti je japonská Toyota se svým modelem Mirai, který na trh již brzy přijde ve své druhé generaci. 

Sedan na palivové články o délce 4,89 metru nabízí cestujícím maximálně ekologický provoz a optimální pohodlí. Mirai je poháněn pouze vodíkem, který se v palivovém článku proměňuje na elektrickou energii pohánějící elektromotor o výkonu 113 kW/154 k. Jedinými emisemi jsou vodní páry. S plnou nádrží paliva pak Toyota Mirai druhé generace ujede přes 600 km, přičemž tankování zabere necelé tři minuty.  

Mohlo by vás zajímat

Ve kterých evropských zemích se svezete taxíkem na vodík?

ToyotaLife Redaktor
11. 7. 2021

Paříž se zbavuje dieselů: Kupuje 600 taxíků na vodík

ToyotaLife Redaktor
5. 3. 2021

Toyota Mirai se zapsala do Guinessovy knihy rekordů

ToyotaLife Redaktor
14. 10. 2021
Exit mobile version