V Česku se nedávno otevřela první čerpací stanice na vodík a na místních silnicích už jezdí prvních deset vodíkových aut. V jiných evropských zemích už je ale rozvoj vodíkové infrastruktury mnohem dál. Nizozemsko oznámilo, že postaví velké výrobní zařízení na přeměnu větrné energie na vodík v Severním moři, Německo pořizuje další vodíkové taxi vozy, samozřejmě model Toyota Mirai. 

Nizozemsko bude poprvé vyrábět vodík na moři ve velkém měřítku. Nizozemská vláda chce mít do roku 2030 kapacitu na výrobu 4 gigawattů vodíku z obnovitelných zdrojů energie v pobřežních zařízeních. Nová vodíková elektrárna, která by měla do roku 2031 vyrůst přímo v Severním moři, bude napojena na pobřežní větrnou farmu u pobřeží severní provincie Groningen, odkud by mohl být vodík dopravován na pevninu pomocí stávajícího plynovodu.

Nová vodíková elektrárna bude mít kapacitu 500 megawattů zeleného vodíku ročně. Lokálně vyrobený vodík bude následně sloužit jako palivo pro jednu z plynových pecí závodu. Zároveň se budou zkoumat možnosti jeho širokého využití do budoucna.

Nákladní vozy, vlaky i celé město na vodík

Jde o další projekt, který podporuje využití vodíku jako alternativního paliva budoucnosti. Na tomto poli je celosvětově velmi aktivní automobilka Toyota, která vyvíjí osobní i nákladní vozy a autobusy na vodíkové palivové články i auta se spalovacími motory na vodík. 

Vedle toho se podílí na zavádění vodíkových vlaků, ale i na dalších projektech využití vodíku v energetice budoucnosti. Jedním z nich je prototypové vodíkové město Woven City v Japonsku. Toyota zároveň nedávno vyvinula nové zařízení, které vyrábí vodík elektrolýzou vody pomocí technologie z vozu Mirai. Zařízení bylo uvedeno do provozu v březnu v továrně Denso Fukushima Corporation. 

Čtěte také: Kde v Evropě se svezete taxíkem na vodík?

Vedle toho se „obyčejné“ vodíkové auto zdá jako naprostý standard. A v mnoha zemích západní Evropy to tak skutečně je. Ve zmíněném Nizozemsku, ale třeba i ve Švédsku, Itálii či Dánsku už pár let běžně jezdí taxíky na vodík. Dieselové vozy za šetrnější vodíkové už vyměnila třeba i Paříž a nově se připojuje také německý Hamburk.

Místní společnost Best Taxi teď pořídila 25 vodíkových sedanů Mirai druhé generace a do roku 2025 tu budou všechny městské taxíky bezemisní. Tento projekt byl zahájen v dubnu 2021, kdy ve městě jezdilo pouze pět taxíků s nulovými emisemi. K dnešnímu dni získalo licenci na provozování taxislužby celkem 350 elektromobilů, z toho 25 vozů Toyota Mirai na vodíkový pohon.

Vodík v Evropě: Nizozemsko staví elektrárnu, Německo pořizuje taxíky | Toyota Life

Hamburské úřady zřídily samostatný fond, z něhož bude pořízeno celkem 460 bateriových a vodíkových elektromobilů, včetně 60 vozů pro vozíčkáře. Pětadvacítka Toyot Mirai byla financována z grantu hamburské samosprávy v rámci projektu Taxi budoucnosti, jehož cílem je do konce roku 2024 nahradit všechny taxíky provozované ve městě vozy s nulovými emisemi.

„Ve velkém městě, jako je Hamburk, může taxislužba sehrát důležitou roli v dekarbonizaci dopravy. Vozy Mirai poháněné vodíkovými palivovými články jsou ekologickým a praktickým řešením, které přispěje ke zlepšení kvality ovzduší ve městě,” říká Carsten Schulz, ředitel Autohaus S+K GmbH, autorizovaného prodejce vozů Toyota, který městu tato ekologická auta dodal. 

Dojezd až 650 km

Toyota Mirai druhé generace nabízí podle WLTP dojezd až 650 km a lze ji natankovat během několika minut. Je poháněna elektromotorem o výkonu 182 koní, který je napájen palivovými články, jež vyrábějí elektřinu reakcí vodíku a kyslíku. Jediným vedlejším produktem této reakce je vodní pára.

Mirai kombinuje praktické výhody dlouhého dojezdu a rychlého doplňování paliva s příjemným zážitkem z jízdy a nulovými emisemi typickými pro elektrický pohon. Vůz si vede dobře za všech podmínek a zachovává si účinnost a dojezd jak při teplotách pod bodem mrazu až -30 °C, tak při velmi vysokých teplotách. Spotřeba vodíku činí v závislosti na výbavě v průměru 0,79-0,89 kg/100 km. 

Foto: archiv