Sportovce, jejich rodinu, ale také organizátory, dobrovolníky, kteří se na chodu celých her podílí, i ty, kteří se sami hýbat nemohou, budou na olympiádě v Paříži vozit auta a speciální vozítka od Toyoty.
Japonská automobilka Toyota je dlouhodobým partnerem olympijských a paralympijských her, respektive Mezinárodního olympijského a paralympijského výboru, a tak už olympiáda v Tokiu byla přehlídkou moderních a také udržitelných technologií. Rovněž letošním letním hrám v Paříži Toyota zajišťuje ekologickou dopravu.
Celkem poskytla více než 2650 elektrifikovaných osobních automobilů a 700 speciálních elektrických vozítek. Využívají je zejména sportovci, ale také jejich rodiny, samozřejmě organizátoři a dobrovolníci, ale i ti diváci, kteří se sami pohodlně hýbat nemohou.
Všechna tato vozidla budou během olympijských a paralympijských her v Paříži rozpoznatelná podle speciální vizuální identity. Jedinečný design zdůrazňuje strategii značky Toyota, která nejde jen jedinou cestou, ale nabízí svým zákazníkům hned několik druhů alternativních pohonů. Každá z těchto technologií dostane svoji zvláštní barvu.
„Pro modely poháněné vodíkovými palivovými články jsme zvolili modrou barvu, která je barvou vody, jež představuje jediné emise vycházející z výfuků těchto vozidel. Zelenou, barvu přírody, mají bateriové elektromobily. Pro hybridy a plug-in hybridy jsme vybrali purpurovou, což je také třetí barva sportovišť na hrách v Paříži,“ popisuje Jaime Noriega, technický manažer divize stylistického ztvárnění společnosti Toyota Motor Europe.
Odhodlání Toyoty budovat lepší svět je velkou měrou postaveno na trvalé udržitelnosti, o čemž svědčí vlastní strategický program Toyota Environmental Challenge 2050. Společnost podle něj postupuje tak, aby v roce 2050 dosáhla uhlíkové neutrality na celosvětové úrovni, v Evropě pak dokonce už v roce 2040.
„Flotila vozů Toyota poskytnutých pro potřeby olympijských a paralympijských her je postavena na našem multi-technologickém přístupu ke snižování uhlíkových emisí. Toyota na hry v Paříži přiváží stoprocentně elektrifikovanou flotilu osobních vozidel v souladu s naším odhodláním snižovat uhlíkové emise,“ řekl Jošihiro Nakata, prezident a CEO společnosti Toyota Motor Europe.
Na poslední kilometr
Elektrický osobní přepravník APM APM, tedy Accessible People Mover, je navržen speciálně pro zajištění mikromobility ‚na poslední kilometr cesty‘. Během her jich Toyota nasadí hned 250, aby dokázala usnadnit pohyb divákům s omezenou hybností a potížemi s chůzí včetně vozíčkářů. Jezdit proto budou v samotném dějišti sportovních soutěží, ale i v olympijské vesnici, kde poslouží sportovcům a parasportovcům.
APM je čistý elektromobil na baterie. Prostředek byl navržen v Belgii společností Toyota Motor Europe a v únoru 2024 je začala vyrábět Toyota Caetano v Portugalsku.
Elektrický pohon kolečkových křesel
Toyota dlouhodobě nevyrábí jen auta, ale stejně tak se soustředí na stroje nebo třeba roboty, co usnadňují život hendikepovaným. Během her v Paříži bude dokonalou ukázkou prostředek e-puller s bateriovým napájením, který zajišťuje elektrický pohon jakémukoli mechanickému kolečkovému křeslu. Vozíčkáři tak získají nebývalou svobodu pohybu.
Během slavnostního zahájení paralympijských her se uplatní nejméně 150 kusů pro potřeby národních paralympijských výborů, sportovců a pracovníků. V paralympijské vesnici pak bude k dispozici 50 kusů v rámci programu sdílené mobility. Průměrný dojezd tohoto vozítka činí 25 km.
Elektrický pohon e-puller vyvinula Toyota ve spolupráci s rakouským start-upem Klaxon, který se věnuje navrhování produktů usnadňujících mobilitu vozíčkářů bez závislosti na ostatních lidech.
Sdílená doprava
Součástí oficiální olympijské a paralympijské flotily vozů je samozřejmě vodíková Toyota Mirai, čistě elektrická Toyota bZ4X, hybridní technologii zastupuje například Yaris Cross. Nechybí ale ani EV verze dodávky Proace.
Spolupráce v rámci her v Paříži 2024 zahrnuje i služby sdílení automobilů Toyota KINTO, které pracovníci organizačního výboru využívají už od září 2023 během přípravné fáze olympiády, a to zejména při cestování do vzdálenějších míst konání her s horší dostupností veřejnou dopravou.
Foto: archiv
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼