Toyota vyslyšela přání evropských zákazníků, kteří si přejí auto do města s praktickými kompaktními rozměry, ale zároveň od něj vyžadují flexibilitu a schopnost přizpůsobit se jejich aktivnímu životnímu stylu. Proto je tu Yaris Cross.
Nový vůz staví na rozsáhlých zkušenostech Toyoty s konstrukcí a výrobou vyspělých hybridních pohonů, malých vozidel a vozů kategorie SUV.
Jako příklad předního světového postavení Toyoty v oblasti hybridních technologií slouží první nasazení hybridního pohonu v automobilovém segmentu B, tedy v původním modelu Yaris Hybrid z roku 2012. Díky takto získaným bezkonkurenčním zkušenostem se nový hybridní pohon čtvrté generace pro Yaris Cross chlubí mimořádnými schopnostmi a hospodárností.
Yaris Cross je coby příslušník rodiny vozů Yaris postaven na nové podvozkové platformě Toyota GA-B pro kompaktní vozy. S původní Toyotou Yaris sdílí i designovou a konstrukční koncepci „velkého-malého“ vozu, a chlubí se tak prostorným interiérem při zachování kompaktních vnějších rozměrů.
Lídr hybridů
Yaris Cross těží z výhod čtvrté generace technologie hybridního pohonu od Toyoty. V roce 2012 představila Toyota hatchback Yaris Hybrid, a jako první tak uvedla plně hybridní technologii do automobilového segmentu B. Od té doby se v Evropě prodalo přes půl milionu těchto automobilů, a Yaris tak získal pozici klíčového nástroje k budování širšího veřejného povědomí o hybridních technologiích, umožňujícího zákazníkům poznat jejich přínosy.
Yaris a Yaris Cross jsou první modely využívající nejnovější hybridní systém 1,5 litru od Toyoty, odvozený přímo od větších pohonných jednotek 2,0 a 2,5 litru z nedávno uvedených nových modelů Corolla, C-HR, RAV4 a Camry. Soustava pohonu zahrnuje nový benzínový tříválec 1,5 litru s Atkinsonovým cyklem, pyšnící se přesnou konstrukcí k potlačení třecích sil i mechanických ztrát a vykazující optimální rychlost spalování.
Výsledkem je vynikající spotřeba paliva a velký točivý moment motoru. Termodynamická účinnost motoru dosahuje 40 procent, tedy více než srovnatelné vznětové motory, a přispívá tak k velmi dobrým parametrům spotřeby paliva i emisí CO2. Pohon všech kol je samozřejmostí.
Ideální do města. SUV každým coulem
Prostřednictvím modelu Yaris Cross nabízí Toyota originální SUV menších rozměrů, poskytující zákazníkům vyšší polohu za volantem, praktičnost a prostornost interiéru, požadovanou od vozidla kompaktních rozměrů a určeného převážně do městského provozu. Design s prvky robustnosti a účelnosti poukazuje na klasický vzhled SUV s vyšší karoserií a většími koly i pneumatikami.
Yaris Cross používá stejný rozvor 2 560 mm jako nový hatchback Yaris, avšak je celkem o 240 mm delší (přední převis +60 mm, zadní převis +180 mm) ve prospěch většího prostoru v interiéru. Světlá výška je o 30 mm větší a vozidlo je celkově vyšší i širší – o 90, resp. 20 mm.
Vzhledem k tomu, že vůz má plnit roli nefalšovaného SUV, věnovali návrháři velkou pozornost otázkám praktičnosti a všestrannosti. K dispozici je elektrické otevírání pátých dveří pro situace, kdy k vozu přicházíte s plnýma rukama. A výškově nastavitelné dno zavazadelníku umožňuje zvolit, zda chcete bezpečný prostor pod podlahou kufru, nebo raději větší zavazadelník pro objemnější náklad. Samotné dno je kromě toho rozděleno na dvě části, a tak je možné získat více místa a současně i prostor pod podlahou. Zavazadelník je též vybaven novým systémem pružných pásů k zajištění předmětů, které tak nikdy nebudou za jízdy cestovat po podlaze.
Yaris Cross je stejnou měrou prostorný i praktický. Při nesklopených sedadlech a s nasazeným krytem zavazadelníku převezete objemný náklad.
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼