Do dalšího ročníku Rallye Dakar vyrazí Tomáš Ouředníček s navigátorem Davidem Křípalem závodním speciálem Toyota Hilux GR T1+. Stali se součástí nově vzniklého a historicky prvního oficiálního českého týmu Toyota Gazoo Racing Czech. „Bude to náš první Dakar s pořádným autem. S nejspolehlivějším autem v celém startovním poli,“ směje se Ouředníček a plánuje dostat se do první desítky.

„Poprvé se nemusíme spoléhat jen na vlastní síly, ale můžeme se opřít o zkušené mechaniky, kteří se na Dakaru starají i o další Hiluxy. Díky tomu se můžeme soustředit opravdu jen na ten sportovní výsledek. Toyota je vítězem tří Dakarů a my nyní získáváme možnost měřit se s nejužší světovou špičkou,“ pochvaloval si Tomáš Ouředníček, když během slavnosti Legendy o víkendu odhaloval závodní speciál.

Česká stopa na Dakaru: Tomáš Ouředníček pojede Toyotou Hilux | Toyota Life

Osminásobný účastník nejtěžšího motoristického podniku planety je prvním českým pilotem dálkových rallye, který pojede pod značkou Toyota Gazoo Racing Czech. Dakaru a dalších vytrvalostních rallye se účastní pravidelně od roku 2008. Vybojoval sedm dakarských medailí, společně s navigátorem Davidem Křípalem vyhrál největší africký závod Morocco Desert Challenge. Jeho dakarským maximem je zatím 17. místo z roku 2019.

„Hlavním cílem je dojet. Rádi bychom se ale dostali do první desítky, v dalších letech potom do top pětky. Abyste zvládli nejtěžší závod světa, potřebujete tu nejlepší techniku. Štěstí ale přeje připraveným, proto se musíme také velmi dobře připravit. Auto je vymyšleno skvěle, takže zbývá jezdecké a navigační umění, a také fyzická příprava,“ říká Ouředníček.

Jak se trénuje na Dakar

Speciál zkonstruovaný v dílnách Toyota Gazoo Racing South Africa mají Ouředníček s Křípalem k dispozici v Česku, a tak se těší, že mohou trénovat klidně každý týden. Kromě tréninku je ale čeká i fyzická příprava na náročné podmínky v Saúdské Arábii.

Česká stopa na Dakaru: Tomáš Ouředníček pojede Toyotou Hilux | Toyota Life

„Závodění může působit, že není fyzicky tolik náročné, ale opak je pravdou. Aby hlava byla čistá a mohla vůz dobře ovládat, potřebujete být i ve fyzické kondici. V tomto terénu vůz neustále skáče, letí, je obrovské horko, v kabině jsme občas mívali i 60 stupňů, a denně strávíte za volantem pět šest hodin. Zároveň na sobě neustále máme nehořlavé kombinézy, nehořlavé spodní prádlo. Zvládnout ale potřebujete třeba i výměnu kola nebo nějakého dílu, vykopat auto, když zapadne, a podobně. Všechny tyto věci dopředu nacvičujeme, a trénink je proto naprosto zásadní,“ popisuje Ouředníček.

Vítězný speciál

Trénovat však budou i v samotných závodech. „Celé léto budeme tvrdě testovat a trénovat, plánujeme evropské závody a v říjnu podnik světového šampionátu Rally du Maroc,” říká nový a zároveň první jezdec továrního týmu Toyota Gazoo Racing Czech. jeho závodní vůz je koncepčně shodný s vítězným strojem Nassera Al-Attiyaha z posledních dvou vítězných Dakarů.

Česká stopa na Dakaru: Tomáš Ouředníček pojede Toyotou Hilux | Toyota Life

Základem speciálu Toyota Hilux GR T1+ je uprostřed umístěný pětilitrový motor V8 z Lexusu o výkonu 400 koní, pohon 4×4 a speciálně odladěný plně nastavitelný podvozek s nezávislým zavěšením kol a rovnoměrným rozložením hmotnosti, což mu dává velkou stabilitu v terénu.

Foto: Daniel Vojtěch