Toyota Mirai druhé generace je mnohem víc než jen elegantní auto a ještě víc než jen auto na vodíkové palivové články využívající řešení, jež Toyota vyvíjela bezmála 30 let. Zjistěte, co o ní možná ještě nevíte.

Pohon zadních kol a technologie známá ze sportovních vozů zajišťují Toyotě Mirai také skvělé jízdní vlastnosti. Jde o vozidlo na elektřinu, které čerpá proud z palivových článků místo baterie. Název Mirai znamená budoucnost. Toyota jím chtěla deklarovat, že vyvíjí elektromobil budoucnosti.

Nová Mirai má dojezd o 30 procent delší než její předchůdkyně z první generace, a to 650 km. V květnu 2021 si Toyota připsala nový rekord, když tovární vůz urazil 1003 km na jedno natankování. Nedávno rekord ještě vylepšila a s ujetými 1360 kilometry na jednu nádrž se zapsala do Guinessovy knihy rekordů. Vedle efektivnějšího pohonu umožnilo delší dojezd i zabudování třetí nádrže. K natankování plných nádrží vodíku stačí pouhých pět minut. To ale ještě pořád není všechno.

1) Lak, který zacelí škrábance

Styl je u tohoto vozu stejně důležitý jako technologie. Podle představ Akia Toyody je Mirai především atraktivní limuzína, ve které máte chuť jezdit, a až potom ekologický, bezemisní automobil.  Jeho sportovní, dynamická silueta s nízkou linií střechy (1,47 m) a širokým rozchodem kol, krásně sedí na silnici. Aerodynamický tvar podtrhuje koeficient odporu vzduchu Cx pouze 0,29. Mnohavrstevný speciální lak Force Blue má zářivý lesk, který ocení i milovníci motorsportu. Dokáže dokonce sám zacelit drobné škrábance. Při rozvoru náprav 2,92 m má nová Mirai i na velký sedan neobyčejně prostorný interiér. Kompaktní baterie pod zadními sedadly nezabírá místo v kabině ani zavazadlovém prostoru. 

2) Jezdí i v mínus třiceti

Elektrický pohon na palivové články bez problémů funguje i při teplotě -30°C. Toyotu Mirai nepohání spalování vodíku. V palivových článcích dochází za studena k reakci vodíku a kyslíku, při níž se uvolňují elektrony, které tvoří proud.

3) Během jízdy čistí vzduch

Toyota Mirai negeneruje žádné zplodiny, CO2 ani škodlivé látky a dokonce během jízdy čistí ovzduší. Palivové články totiž pro svoji práci potřebují velmi čistý vzduch. K odstraňování pevných částic, oxidů dusíku, oxidu siřičitého a dalších nečistot se proto používá speciální katalytický filtr, který dokáže zadržet 90-100 % nečistot o průměru 0-2,5 mikronu. Za dobu, kdy Mirai ujede 10 000 km, očistí 4,7 milionů litrů vzduchu. Pro představu, jde o stejné množství, jaké spotřebuje dospělý člověk za jeden rok. Jediným vedlejším produktem činnosti palivových článků je vodní pára. Voda se z výfukové soustavy uvolňuje buď automaticky, nebo ji může řidič vypustit ručně, například před vjezdem do garáže. Poslouží mu k tomu přepínač na palubní desce.

4) Vývoj trval 29 let

Toyota začala na automobilu s vodíkovým pohonem pracovat již v roce 1992. První vůz, poháněný vodíkovými články, vyjel z výrobní linky v roce 1996. Byl to RAV4 Funcruiser. Elektrický pohon na palivové články do značné míry vychází z konstrukce hybridního pohonu a využívá řadu řešení, která vznikla pro potřeby hybridů. Od března 2001 do listopadu 2002 Toyota zkonstruovala a otestovala čtyři generace prototypních vozů poháněných palivovými články. První vodíkovou Toyotu uvedla automobilka na trh v listopadu 2002 v Japonsku a USA. Byla jím limitovaná série SUV Toyota FCHV vycházející z Highlanderu. O šest let později debutovala Toyota FCH-adv, založená na Highlanderu, která předvedla svoji praktičnost během rozsáhlých testů, při nichž bylo použito 726 vozů.

5) Autobusy jezdí na vodík už 11 let

Autobusy Toyota na vodíkový pohon jezdí v japonské veřejné dopravě od roku 2010 a vodíkový model SORA je v komerčním prodeji. Palivové články se používají i ve vysokozdvižných vozících, nákladních automobilech, v železniční a námořní dopravě. Dokonce i lunární vozítko Lunar Cruiser určené k přepravě posádky bude poháněno právě touto technologií. Experimentální a především energeticky soběstačná jachta Energy Observer ukládá přebytky energie získané z obnovitelných zdrojů v podobě vodíku. Toyota ji vybavila palivovými články z Mirai první generace uzpůsobenými pro fungování na moři.

6) Ustojí i výstřel z pistole

Tuhá karoserie a její další vyztužení chrání pasažéry i vodíkovou nádrž. Tři lehké a silné vodíkové nádrže o celkovém objemu až 5,6 kg, jejichž stěny jsou třívrstvé a tvořené především uhlíkovým vláknem, jsou velice odolné a jejich poškození velmi obtížné. Dokonce zastaví i výstřel z pistole ráže 50. V místě vstřelu vznikne jen malá prohlubeň. Pokud by ale z nějakého důvodu došlo ke vzniku netěsnosti, lehký vodík rychle vyprchá, aniž by pro automobil představoval riziko. Mirai je tak přinejmenším stejně bezpečná jako auta se spalovacím motorem.

Foto: Daniel Vojtěch