Chcete vylepšit své dovednosti, nebo se chystáte na prkno postavit poprvé? Kdo by vám mohl dát lepší rady než olympijská vítězka a mistryně světa ve snowboardcrossu Eva Samková. 

Vyrazili jsme s Evou na svah, kde nám během svého tréninku prozradila několik praktických tipů, jak jezdit na snowboardu jako profík. Po dlouhém čekání ji čekaly první dva závody letošního Světového poháru, a tak byla skvěle naladěná a natěšená.

Výběr a nastavení prkna

„Všechno začíná u výběru snowboardu. Nejprve si rozmyslete, zda chcete prkno na freestyle, freeride nebo budete jezdit na sjezdovce,“ říká Eva Samková a ze své hybridní Toyoty RAV4 vyndává své profi prkno na sjezdovku, které je tvrdší a delší. „Na freeride je lepší prkno jako velká lopata, aby vás to hezky neslo ve sněhu. Na freestyle vyberte kratší, měkčí a hravější prkno, abyste mohli jezdit na obě strany a dělat triky,“ radí nejúspěšnější česká snowboardistka.

Zásadní pak je správné nastavení vázání. „Na freeride se montuje vázání více dozadu, abyste měli kratší patku a nemuseli stát tolik na zadní noze. Na freestyle pak takzvaně na kačera, tedy paty k sobě a špičky ven. Já sama mám ráda přední nohu víc vytočenou dopředu a zadní nohu rovnou a pevnou,“ prozrazuje Eva. 

Správná technika

V závislosti na terénu se samozřejmě liší i způsob jízdy. Na sjezdovce máte váhu na obou dvou nohách a snažíte se jezdit po hraně. Při freeridu je zase váha mírně na zadní noze.

„Obecně je důležité mít mírně pokrčené nohy, váhu na obou nohách a snažit se přenášet váhu ze špiček na paty, abyste mohli hezky čistě zatáčet,“ učí základní postoj Eva Samková, která je stejně jako celý lyžařský svaz Czech Ski & Snowboard českou ambasadorkou automobilky Toyota.

Časté chyby

Dejte si pozor na to, abyste se nepředkláněli, ani neměli natažené nohy, což bývá vůbec nejčastější chybou na snowboardu. Když navíc dáte říliš váhy na zadní nohu, je podle Evy prakticky nemožné prkno ovládat. 

Když potom pokročíte a začnete se učit nový trik, je vždycky dobré vyzkoušet si ho nejdřív na místě nebo jen na velmi pozvolném kopci. Pro začátek zkuste třeba takzvanou stoosmdesátku, kdy se jen při skoku přetočíte o 180 stupňů. „Důležité je začínat tento trik rameny, jde totiž o pohyb celého těla, nejen nohou,“ upozorňuje Eva.  

Foto: Jan Kasl, Lucie Cápková

Video: Yoda Production