Významný krok, díky němuž bude Rallye Monte-Carlo a možná i celý letošní ročník šampionátu velmi napínavý: Tým Toyota Gazoo Racing poprvé startuje s modelem GR Yaris s hybridním pohonem.

Sezónu 2022 odstartuje Rallye Monte Carlo už 20. ledna. Tým Toyota Gazoo Racing ten den zároveň odstartuje novou éru tohoto sportu. Poprvé totiž nasadí hybridní vozy GR Yaris Rally1. Hybridní ústrojí všech vozů tvoří baterie o kapacitě 3,9 kWh a motorgenerátor, jenž při zrychlování nabídne výkonovou posilu 100 kW a 134 koní.

500 koní a pouze udržitelné palivo

GR Yaris Rally1 je nástupcem vítězného modelu Yaris WRC, jenž se v soutěžní sezóně 2021 završené v italské Monze postaral o čistou sérii v podobě mistrovských titulů pro tovární týmy, soutěžní jezdce i navigátory. Součástí jeho hybridního ústrojí přeplňovaný motor 1,6 litru z Yarisu WRC. Celkový systémový výkon přesahuje 500 koní. Motor nového modelu bude spalovat pouze udržitelné palivo, což je poprvé v rámci světového šampionátu FIA.

Vůz je postaven na vyhrazeném prostorovém rámu se zvýšenou úrovní ochrany pro jezdce i navigátora. Z dalších změn v souladu s novými předpisy jmenujme méně komplikovanou aerodynamiku, návrat k mechanickému řazení a ukončení aktivního centrálního diferenciálu.

Změny souvisejí s vyšším zaměřením na jezdecké umění pilota. Ten bude nucen v rámci rychlostních zkoušek upravit způsob jízdy potřebám rekuperace a využívání energie hybridního pohonu.

Těžké podmínky pro test nových vozů

GR Yaris Rally1 od prvních jízd loni na jaře prodělal zevrubný program testování, v posledních několika týdnech zaměřený na specifické požadavky Rallye Monte-Carlo, které je známo neustále se měnícími podmínkami od suchého asfaltu až po sníh a led, což se může ukázat jako obzvláště náročný začátek pro jezdce pilotující zcela nové vozy.

„Naše odvětví prožívá vzrušující časy a osobně se na výzvu s těmito novými vozy těším. Od prvních testů s vozy GR YARIS Rally1 jsme slušně pokročili, ale dokud nebudeme přímo na Monte Carlu, nelze vůbec říci, jak si vůči konkurentům stojíme,“ říká jednička týmu Toyota Gazoo Racing Elfyn Evans, který opět pojede s navigátorem Scottem Martinem. Za nimi následují Kalle Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem, kteří loňskou sezónu zakončili na celkovém čtvrtém místě.

Revoluce v rallye: Toyota bude poprvé soutěžit v hybridech | Toyota Life

Na náročnou rychlostní zkoušku při zahájení soutěže ve čtvrtek večer se objeví na trati jako první GR Yaris Rally1 úřadujícího šampiona Sébastiena Ogiera. Osminásobný mistr světa, který rovněž získal rekordních osm vítězství na Rallye Monte-Carlo, se v letošní sezóně zúčastní několika vybraných podniků ve spolupráci s novým navigátorem Benjaminem Veillasem.

Ve všech kolech uvidíme na trati celkem čtyři vozy GR Yaris Rally1. Kompletní sezónu absolvuje Takamoto Katsuta s navigátorem Aaronem Johnstonem v nově vytvořeném týmu Toyota Gazoo Racing World Rally Team Next Generation.

Úplně nová trať

Posádky dnes zahajují třídenní prohlídku tratě, která je z 85 procent úplně nová. Pro 90. ročník rallye se servisní park přesouvá z Gap přímo do Monaka. Po rozjezdech ve čtvrtek dopoledne odstartuje večer samotný rallyový závod z kultovního náměstí Casino Square a následovat bude dvojice nočních rychlostních zkoušek. Druhá přinese návrat klasiky Col de Turini, poprvé od roku 2013 za tmy.

Pátek bude nejdelším dnem celého podniku a přinese tři měřené úseky, absolvované dvakrát bez polední přestávky na servis pouze s přezouváním v Puget-Théniers. Podobný program je naplánován na sobotu, kdy se posádky přesunou o něco západněji: dopoledne je čekají tři rychlostní zkoušky, z toho dvě si jezdci zopakují odpoledne po přezouvání v Digne-les-Bains. Posledním dnem podniku je neděle sestávající ze dvou měřených úseků projížděných dvakrát – druhý z nich, zakončený v Entrevaux, je jedinou rychlostní zkouškou shodnou s loňskem.

Foto: archiv