Toyota bZ4X je první vůz japonské značky, který byl od A do Z navržen a vyroben jako čistý elektromobil. Zároveň uvádí celou plánovanou řadu automobilů poháněných elektrickým proudem s označením bZ, což znamená beyond Zero a odkazuje nulové emise, u nichž však výhody vozů Toyota nikdy nekončí.
Konstrukce modelu bZ4X je založena na zcela nové platformě eTNGA určené výhradně pro elektrické modely. Pod podlahou jsou namontované baterie, jež tvoří nedílnou součást podvozku. Auto má proto nízko umístěné těžiště, je dokonale vyvážené a vyznačuje se značnou tuhostí karosérie. To vše přispívá k lepším jízdním vlastnostem vozu a jeho vysoké bezpečnosti.
Výkon a dojezd
Toyota bZ4X může být vybavena pohonem buď přední, anebo obou náprav. V případě verze s předním pohonem má motor výkon 204 koní a 265 Nm točivého momentu a umí rozjet auto z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy. Verze s pohonem všech čtyř kol má po jednom motoru na každé nápravě a celkový výkon 217 koní, přičemž točivý moment činí 336 Nm. Automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy. V obou případech je maximální rychlost vozu 160 km/h.
Vůz má lithium-iontovou baterii s kapacitou 71,4 kWh, která podle předběžných odhadů umožní dojezd více než 450 km. Důležité je i to, že při použití rychlonabíječky o výkonu 150 kW lze baterii vozu nabít na 80 % za půl hodiny.
I za 10 let má baterie 90 procent kapacity
Toyota zde využila bohatých zkušeností s výrobou elektrifikovaných automobilů, vždyť hybridní vozy nabízí zákazníkům už téměř 30 let. Výsledkem je spolehlivá a odolná baterie. Lithium-iontovou konstrukci akumulátoru, který napájí model bZ4X, tvoří 96 článků a vyznačuje se neobyčejnou životností a odolností. Toyota se chlubí, že po 10 letech nebo ujetí 240 tisíc km si baterie zachová 90 procent původní kapacity.
Co se týče použité technologie, je sebedůvěra Toyoty patrná i z rozšířeného záručního programu. Zajímavé je, že celý systém akumulátoru průběžně monitoruje sada čidel a v případě, že systém odhalí odchylky od normy, sám zareaguje předem naprogramovaným způsobem. Vysokou kvalitu baterie má rovněž zaručit proces výroby, jenž je naplánovaný tak, aby se v jeho průběhu do akumulátoru nedostala cizí tělesa, která by mohla ovlivnit jeho kvalitu a životnost.
Vlastnosti prostorného SUV
Toyota debutuje s elektromobilem v segmentu, kde se může cítit velmi silná. RAV4 je totiž považovaná za průkopníka vozů SUV a japonský koncern také nabízí jejich nejširší nabídku – od modelu Aygo X, který už míří na český trh, přes Yaris Cross, C-HR, RAV4, až po mohutný Highlander. Seznam uzavírá bZ4X jako plně elektrifikované, přesto plnohodnotné SUV.
Auto má krátké převisy, kola rozmístěná v rozích konstrukce, výrazné prahy a mohutnou, ačkoli aerodynamickou siluetu. Navíc nabízí verzi s pohonem všech čtyř kol a systémem volby jízdních režimů XMODE, který umožňuje přizpůsobit chování auta podmínkám na silnici i mimo ni.
Automobil se vyznačuje také prostorným interiérem, jak se na skutečné SUV sluší. Je pětimístný, poskytuje dost prostoru pro nohy i pasažérům na zadních sedadlech. Dalším kladem je velká kapacita zavazadlového prostoru o objemu 452 litrů.
Ovládání jediným pedálem
Toyota bZ4X je elektromobil, který jde ovládat jediným pedálem. To znamená, že brzdíme i zrychlujeme plynovým pedálem. Jedná se o řešení, které je již na trhu známé. Postupem času nabídne v Evropě také systém řízení steer-by-wire, který opouští mechanické propojení mezi volantem a koly. Všechno bude řídit elektronika. Díky použití tohoto řešení získá řidič více prostoru na nohy, lepší pozici za volantem a snáze se mu bude také nasedat a vysedat. Snadnější a intuitivnější bude také řízení auta, k vyšší bezpečnosti přispěje i fakt, že při točení volantem už nebude hrozit křížení rukou.
Inovativní je rovněž systém vytápění využívající tepelné čerpadlo, systém proto potřebuje méně energie než standardní klimatizace. Řidič a spolujezdec mohou také na předním sedadle použít vytápění infračerveným zářením, které se dokáže roztopit během minuty.
Ve výbavě bZ4X nebudou chybět ani nejmodernější multimediální systémy Toyoty s on-line výpočtem navigace, bezdrátovým internetem a hlasovým asistentem. Dále také bezpečnostní balíček T-Mate s třetí generací systému Toyota Safety Sense, který nabízí celou řadu asistentů a funkcí pečujících o bezpečnost a zvyšujících komfort při cestování.
Foto: archiv
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼