Týmy Integrovaného záchranného systému České republiky si u Toyoty nejčastěji vybírají modely Proace a Hilux, které se pak upravují podle jejich potřeb. Nejoblíbenější z pohledu úpravců je ale RAV4. Poptávka po takto upravených vozech roste a zřejmě brzy donutí karlovarskou firmu Auto Eder, která se těmito specializovanými přestavbami zabývá, aby do budoucna navýšila své kapacity.
Toyota je podle majitele firmy Jana Edera celkově velmi přívětivé auto, zejména pro běžný servis, který se vyznačuje snadnou údržbou, a to jak z pohledu uživatele, tak mechanika. A to samé platí i u přestaveb.
Firma se ročně účastní několika výběrových řízení pro záchranné složky, zdaleka ale ne všech, protože to není v jejích kapacitních možnostech. „Jen například hasičských aut na podvozku modelu Proace je ročně poptáváno zhruba 300 až 600. Naše momentální možnosti jsou zhruba na desetině tohoto čísla, je tedy veliký potenciál pro další rozvoj,“ říká Jan Eder.
Sloužit musí minimálně 15 let
Jednotlivé složky IZS mají různé požadavky, pravidla, normativy a vyhlášky, kterými se úpravce musí řídit. Vedle toho pak postupuje podle technických podmínek zadavatele, které se upřesňují při samotné výrobě. Vozidla po úpravě musí projít certifikačním a zkušebním procesem. Jejich provozuschopnost musí být minimálně 15 let.
Mohlo by vás zajímat: Záchranka i městská policie v Kolíně jezdí Toyotou
„Celý proces přestavby začíná prostudováním zadávacích podmínek a potřeb zadavatele. Poté se pečlivě naplánuje postup a zvolí vhodné technologie. Musí se objednat potřebné komponenty a také naplánovat kontrolní dny se zadavatelem, během kterých se řeší například umístění výbavy,“ popisuje Eder.
Nejprve se auto úplně odstrojí
Prvním krokem samotné stavby je kompletní odstrojení vozu včetně sedadel, čalounění, nárazníků a podobně, dále výroba kabelových svazků a zámečnická výroba speciálních součástek včetně lakování.
Následuje instalace požadovaného vybavení, kompletace vozu, polepy vozu, vytvoření nových manuálů a legislativní úpravy, které spočívají v umístění druhého výrobního štítku, případné zkušebny, homologace a certifikace.
Celý proces přestavby probíhá v dílně Auto Eder, kterou takto ročně opustí několik desítek vozů pro profesionální záchranáře.
Foto: Lukáš Wagneter
Mohlo by vás zajímat
Popularita hybridů od značky Toyota celosvětově roste. Najdete mezi nimi nejen městské vozy, ale i prostorná SUV. Na trhu máme již 5. generaci samonabíjecího hybridního pohonu, ale jejich základní myšlenka je pořád stejná - spolupráce benzínového motoru a elektromotoru. V naší nabídce najdete 2 základní typy hybridů: Full-hybrid ⚡️ Benzínový motor v kombinaci s elektromotorem. S plně hybridním pohonem můžete využívat elektrický režim až 77 % z celkové doby jízdy s nižšími náklady na údržbu s podobnou pořizovací cenou jako u vozů s klasickým pohonem. Plug-in hybrid 🔌 Staví na hybridním pohonu s autonomním dobíjením, ale přináší výkonnější baterii, která nabízí větší dojezd na samotný elektromotor, bez emisí a s nulovou spotřebou. Nabíjet můžete i z externího zdroje energie.