Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Corporation, během slavného závodu v Le Mans odhalil prototyp závodního vozu GR H2 Racing Concept, tedy speciál poháněný vodíkovým spalovacím motorem.

Navazuje tak na nedávné oznámení autoklubu ACO, který čtyřiadvacetihodinový závod Le Mans pořádá, že v kategorii vodíkových vozidel budou moci startovat i modely s vodíkovým spalovacím motorem, a to vedle elektromobilů poháněných palivovými články.

Toyota v Le Mans odhalila závodní vůz na vodík | Toyota Life

Koncepční model GR H2 Racing Concept, který by tedy měl v budoucnu být v kategorii vozů na vodík nasazen, však není prvním vodíkovým závodním autem, které Toyota uvedla. Model Corolla s vodíkovým spalovacím motorem nasazuje japonská automobilka do vytrvalostních soutěžích Super Taikyu Series, a to už od třetího kola sezóny 2021. Stejný vůz se v prosinci 2022 zúčastnil i podniku Idemitsu 1500 Super Endurance 2022 na thajském okruhu Chang International Circuit.

Toyota chce uhlíkově neutrální společnost

Automobilka touto cestou zdokonaluje své technologie v nejnáročnějším prostředí motoristického sportu, a násobí tak své úsilí vyrábět, dopravovat a využívat vodík na cestě k uhlíkově neutrální společnosti. Zkušenosti z motorsportu pak Toyota aplikuje i na výrobu vozů pro běžné zákazníky. Stejně využije i poznatky z nové generace závodů 24 hodin Le Mans.

Toyota v Le Mans odhalila závodní vůz na vodík | Toyota Life

Podrobnosti o vozidlu, které by mělo startovat v budoucích závodech Le Mans, zatím závodní tým Toyota Gazoo Racing nechává v tajnosti. Zatím jen víme, že vodíkový spalovací motor tu bude navázaný na sofistikovanější hybridní systém.

Foto: archiv