Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a jen o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO₂. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Meziročně Kolín v letech 2021 a 2022 snížil objem emisí o téměř tisíc tun CO₂ za elektřinu i za plyn. To je zhruba o tři procenta.„Už od roku 2019 zároveň nakupujeme zelenou elektřinu z obnovitelných zdrojů. Tím jsme snížili uhlíkové emise o více než 60 procent. Zároveň v továrně proběhla výměna světel za úspornější LED nebo instalace start/stop systémů,“ popisuje úspory mluvčí kolínské továrny Tomáš Paroubek.
I když většinu emisí CO₂ vytváří energetické zdroje a spotřeba paliva do nových aut, výrobní závod zavádí ekologická řešení i v jiných oblastech. V červnu spustil první nabíječku elektrovozů v areálu, kterou v současnosti využívá ostraha pro nabíjení elektrické Toyoty Proace sloužící jako zásahové vozidlo.
„Dále jsme spustili nové stojany s fotovoltaickými články na nabíjení elektrokol či koloběžek, což byla investice zhruba za 1 milion korun. A konečně v červnu jsme stočili první med od dvou včelstev, které jsme umístili v našem lesoparku u lakovny v rámci podpory biodiverzity,“ říká šéf kolínské TMMCZ Robert Kiml.
Do roku 2030 bude v kolínském závodě následovat postupná náhrada technologií na zemní plyn a přechod k obnovitelným zdrojům. V roce 2040 by měly být všechny technologie na zemní plyn nahrazeny novými zdroji na vodík a bioplyn.
Nulové emise z výroby mají v roce 2040 dosáhnout všechny evropské závody značky Toyota. Toyota zároveň plánuje do roku 2050 snížit emise vyráběných vozů proti současnosti o 90 procent.
Foto: archiv TMMCZ
Mohlo by vás zajímat
Koulařka 🎱 a sprinterka 🏃♀️ Anna Luxová v roce 2020 vybojovala na Paralympijských hrách v Tokiu 🥉 ve vrhu koulí. Podívejte se na její medailonek a společně jí pojďme fandit v kvalifikaci do Paříže. 🗼